Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Lokale overheid moet ziekenhuis niet steunen’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, ouderenzorg en ggz.
Gemeenten en de provinciale overheid moeten geen financiële steun geven aan één of enkele ziekenhuizen. Dat staat in een advies van Twynstra Gudde aan de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid Limburg over de toekomst van de ziekenhuiszorg in Limburg.
‘Lokale overheid moet ziekenhuis niet steunen’

De provincie Limburg had om het

Registreren

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Er moet serieus worden nagedacht over de toekomst van het maatschappelijk middenveld. Een betere en doorwrochtere doordenking van de sociale onderneming is daarbij op zijn plaats. Overheden maar ook particuliere vermogensfondsen zouden daarin aandeelhouders kunnen worden. Zo krijgen zij grip op het beleid, maar worden tegelijkertijd gedwongen binnen maatschappelijke normen te blijven opereren.

  3. Natuurlijk mogen private ondernemingen zoals ziekenhuizen geen overheidssteun krijgen. Slechts indien de continuïteit van zorg in gevaar komt, moet de Rijksoverheid ingrijpen. Immers volgens de Grondwet is er recht op goede en bereikbare zorg (financieel en qua afstand).
    Uit het bovenstaande volgt niet dat er een rol is voor de zorgverzekeraars buiten dat van het uitbetalen van een verzekerde behandeling volgens afgesproken prijzen en het zoeken van zorg voor zijn verzekerden. Het voorkomen van wachtlijsten is in mijn ogen wel een taak van een zorgverzekeraar Het afdwingen van fusies niet. Sterker een zorgverzekeraar die fusies afdwingt in een regio kan de NMA op zijn weg vinden.

    Natuurlijk zal door de bevolkingskrimp een afname van behandelingen plaatsvinden in de Limburgse ziekenhuizen. Samenwerking/fusies zijn dan een antwoord. Maar gezien de ligging van Limburg wordt het tijd dat men ook over de grenzen gaat kijken. Dit geldt zeker voor Zuid-Limburg. Dat is geen eiland. Juist die samenwerking over de grenzen kan leiden tot een vernieuwende en goede zorg voor de Limburgers. Ondersteuning op het gebied van regels en het weghalen van dat soort belemmeringen, daar moet de provincie Limburg en de Rijksoverheid de ziekenhuizen bij helpen.

  4. TG heeft gelijk voorzover het financiële steun a fonds perdu zou betreffen die niet voortkomt uit de noodzaak een bepaalde voorziening voor een specifiek deel van de bevolking te behouden. Want dat verhoudt zich niet met de wens meer op rendement te sturen.
    Twee andere vormen van steun zijn wel van belang. De ene is de immateriële steun voor de voorziening, in de sfeer van loyaliteit, lotsverbondenheid en steun vanuit de samenleving. En de andere is het deelnemen in de financiering op zakelijke gronden. Investering in een ziekenhuis zou bijvoorbeeld een prima alternatief kunnen zijn voor het beleggen van de opbrengsten van de aandelen van de energiebedrijven in fondsen of financiële instellingen. Zo’n publiek aandeelhouderschap, voortkomend uit stakeholderschap, geeft de overheid tevens enige invloed op een aantal sleutelbeslissingen in de organisatie (zoals benoeming toezichthouders, vaststellen jaarrekening en bestemming eventuele winst.
    Over zo’n financiële betrokkenheid zou meer moeten worden nagedacht.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.