Kwaliteitsonderzoeken moeten niet uitgebracht worden als deze geen rekening houden met toeval en verschillen in patiëntenpopulaties. Daarvoor pleit Hester Lingma in haar proefschrift 'Meten van kwaliteit van zorg'.
“De uitkomsten zijn anders enkel misleidend”,
De nieuwe (Zichtbare Zorg) ziekenhuisindicatoren hebben toch geen correctie voor populatieverschillen nodig? Ik heb begrepen dat die eis van de orde en de ziekenhuizen ertoe heeft geleid dat alle indicatoren die voor patienten interessant zijn niet worden verzameld. Kan iemand dit uitleggen?
Alle organisaties die slecht presteren beweren dat de meting niet goed was. En inderdaad, geen enkele meting is perfect. Maar denk niet dat de markt eerlijk is. Echte kwaliteit wordt niet altijd herkend, en dat kost sommige bedrijven de kop. Toch stelt niemand voor om winkels te vervangen door grabbeltonnen. Dat zou Erasmus MC ook niet moeten doen.
In het artikel van Zorgvisie wordt een onderzoek van Hester Lingma (Erasmus Universiteit) aangehaald. Deze promovenda zou hier voor pleiten in haar proefschrift ‘Meten van kwaliteit van zorg’.
De crux van het verhaal is dat men de onderzochte patiënten populaties niet zonder meer met elkaar kan en mag vergelijken. Dat dit zou moeten leiden tot “het niet openbaar maken van kwaliteits onderzoek” is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Dat onderzoekers hun bevindingen altijd moeten duiden in het licht van de representativiteit van de onderzochte populatie(s) leert elke student in het eerste jaar van de studie. De angel (de kop van het artikel) wordt dan er dan ook enigszins uitgehaald met de volgende woorden: “Kwaliteitsonderzoeken moeten niet uitgebracht worden als deze geen rekening houden met toeval en verschillen in patiëntenpopulaties.”
Lees verder op mijn blog: http://www.flexmind.nl/FlexMind-Blog/?p=111
Ja, laten we ophouden met het meten van kwaliteit van zorgaanbieders. En als we dan toch bezig zijn, laten we dan ook stoppen met het stimuleren van concurrentie van zorgaanbieders. Misschien gaat dit iets te snel en moeten we eerst proberen de kwaliteit zo goed mogelijk te meten (en beter dan elders in de wereld). Dat kost tijd, maar het is essentieel voor de werking van ons zorgstelsel. Een ding kunnen we nu al vast doen: de kwaliteit van het Erasmus MC wantrouwen. Erasmus MC scoort vrijwel overal slecht, en nu stelt een Erasmus MC promovenda dat de metingen niet goed zijn… De methoden bekritiseren is natuurlijk veel goedkoper en makkelijker dan de kwaliteit verbeteren.