Bij de invoering van nieuwe technologie moet meer aandacht komen voor de organisatie van de zorg en voor het gedrag van de zorgprofessionals. Werkprocessen blijven vaak hetzelfde waardoor het potentieel van nieuwe technologie niet wordt gerealiseerd. Mogelijkheden om de kwaliteit en de doelmatigheid te verhogen blijven onbenut. Dat zegt managing partner Philip Idenburg van adviesbureau BeBright.
Idenburg werkt momenteel aan de opvolger
Hebben jullie het rijtje cursussen gezien dat al jaren hiernaast staat afgebeeld en steeds komen er nieuwe bij OOK AL JAREN OM IN TE SCHIETEN OP INNOVATIES.
En wat stelt Idenburg vast: we zijn nog heel ver van huis.
Als je optelt wat die cursussen gekost hebben en wat het effect is kom je tot de vaststelling dat bestuurders de cursus gebruiken als zoethoudertje voor (onderbetaald en te laag opgeleid) personeel, maar vooral dat handige snobbisten de zoveelste nietszeggende cursus ontwikkelen.
Als ik ongelijk heb moet de zorg veel en veel beter functioneren en dat blijkt niet zo te zijn; Idenburg’s geringe bijdrage is dat hij bevestigt hetgeen de eenvoudige man in de straat al jaren irriteert; hoort Idenburg misschien ook tot die snobbisten.