De invoering van zorgzwaartebekostiging kent voorlopers en achterblijvers, opbouwers en afbouwers, ambtenaren en ondernemers.
Allen waren zij aanwezig op het
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanAllen waren zij aanwezig op het
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Alles BON
Weer een stuk bureaucratie erbij waar de cliënt niets aan heeft. Boven de hoofden van de cliënten wordt weer eens een ondoorzichtig, schimmig syteem opgezet waar men 7 jaar studie en een zware computer voor moet hebben om het uit te voeren.
Daar steken managers ook nu weer hun tijd in. De meeste tijd gaat verloren in dergelijke systemen welke er gewoon op neer komen dat de cliënten steeds minder zorg krijgen.Een verkapte bezuiniging.
De zorg voor verpleeghuisbewoners is evenwel nog net zo simpel als 40 jaar geleden. Op tijd wakker, gewassen,uit bed en aangekleed. Op tijd naar de WC of een schone luier aan. Een middagmaaltje en avondeten en weer uitkleden en naar bed. Daar zijn alle ingewikkelde fantasieën geheel overbodig. Met al die bureaucratische kosten verdwijnt de echte simpele zorg uit het zicht.En de zorg wordt met de dag slechter en vooral minder.
Terwijl zorgcliënten veelvuldig aan de bel trekken vanwege slechte zorg, zitten beleidsmakers en politieke onbenullen de zorg steeds ongewikkelder te maken zodat de cliënt er helemaal geen wijs meer uit wordt. En dus ook geen zicht meer heeft op wat hij recht heeft.In de praktijk speelt de cliënt geen enkele rol bij het opzetten van de zorg. De cliënt is een commercieel produkt geworden waar vele instanties hun baantjes mee bedenken. Een produkt dat naar hartelust verhandeld wordt tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar. En de politiek geeft steeds meer macht aan de zorgsector en minder aan de direct belanghebbende.
Wie dat allemaal bedenkt moest men direct de laan uit sturen.