Het invoeren van kwaliteitsgegevens voor het programma Zichtbare Zorg in de verzorging, verpleging en thuiszorg (VVT) kan de helft sneller door te werken met de Meetweek App voor de iPad. Dat stelt Ruben Leijnse, directeur zorg bij Cegeka.
“In de VVT moet eens per
Mooi, die besparing, maar dan zul je toch eerst Ipads aan moeten schaffen als zorgorganisatie en zo’n besluit neem je niet in een paar weken.Maar het werkelijke probleem van de meetweken lost ook de app niet op. Namelijk: de deels onzinnige vragen in de lijsten en het feit dat het mede door het pas veel later inzichtelijk krijgen van de eigen aangeleverde gegevens, niet of nauwelijks helpt om de kwaliteit van zorg te verbeteren. En daar zijn de meetweken mi wel voor bedoeld.
Dus met de app vervangen we de pen door de app, bespaart vast en zeker, maar voor kwaliteit doet het niets.
Tijdbesparing? Oké, mogelijk wel. Maar aangezien niet alleen tijd, maar ook geld een schaars goed is in de zorg, heb ik mijn vraagtekens bij de concrete toepassing hiervan
@ Jan C
Ik juich de automatisering toe!
Absoluut.
Ik zie alleen niet de meerwaarde van de app t.o.v. van de standaard ZiZo applicatie die zo beschikbaar is voor iedereen. En neig inderdaad naar de verkapt reclame zoals Hans die noemt. Dus hoezo eerste 5 reacties weerstand tegen verandering? Ik stel inhoudelijke vragen bij de meerwaarde van de app. niet van de automatisering van de NVZ.
Naar mijn idee een te voorbarige conclusie dus.
Als bouwer van grote ICT systemen (1963-1996) hadden wij meer moeite met de acceptatiegraad van de mensen die er mee gingen werken dan met de bouw die met aan aantal hoogopgeleide IT mensen soms enkele jaren duurde.
Veel hoorde je de kreet: “Zoals we het nu doen (handmatig) loopt het toch goed” en meer van die uitlatingen. Mijn reactie was altijd: “Kun jij je voorstellen dat je over enige tijd dit systeem te vuur en te zwaard aan het ophemelen bent als de uitvinding van de eeuw” (en zulks geschiedde ook). Wij noemden dat: Weerstand tegen veranderingen (zoals de eerste 5 reacties ook duidelijk aangeven)SUCCES ermee.
Kwaliteitssytemen neem je integraal op in het primaire proces, dus lijkt me handiger om het in het ZorgLeefPlan te zetten… Waar blijgt trouwens die App 😉
Komen patiënt gegevens nu in handen van een particuliere organisatie. Is dit wel wenselijk en hoe is e.a. gewaarborgd.
Het is een goede ontwikkeling maar ik heb grote vraagtekens bij de beveiliging: Deze patiëntengegevens worden kennelijk via het internet getransporteerd, en dat is gezien het open karakter van het netwerk waarbij gegevens via derde partijen gaan – afhankelijk van welke gegevens er precies over en weer gaan – in strijd met de wet. Ook bij versleuteling.
Dit soort ontwikkelingen juich ik erg toe, en het is jammer dat er nog onvoldoende wettelijke kaders zijn waarin men veilig een dergelijk programma kan ontwikkelen.
Leuk, een ordinaire reclame boodschap verpakt als artikel. Was er bijna ingetrapt. 😉
Het maakt het misschien leuker, maar echt makkelijker en 50% tijdsreductie lijkt me overdreven.
Bij ons worden de lijsten direct digitaal ingevuld en daarna neemt de praktijkverpleegkundige de lijsten van haar eigen woongroepen door. Als het nodig is vindt er nader overleg plaats tussen praktijkverpleegkunidge en teamleider. Voor 8 bewoners kost het de teamleider maximaal 1 dagdeel voor het invullen eventueel nog een uurtje voor overleg met de praktijkverpleegkundige. Voor de medische vragen heeft de praktijkverpleegkundige contact met de arts. Door het webbased invullen is het voor iederen die toegang heeft in te zien wat er ingevuld is en kan dit zonodig worden aangevuld. De papieren lijsten zijn bij ons echt verdwenen.