‘Bij de start was ik in mijn eentje, zes jaar verder hebben we 130 medewerkers. Allemaal mensen die dit vanuit een passie doen, ook vrijwilligers.’ Ilonka kan zich nog steeds verbazen over de explosieve groei van haar geesteskind. ‘Ik had nooit verwacht dat het zo groot zou worden.’ Het toont dat Fresh Unieke Mondzorg voorziet in een behoefte. Geen wonder: het zoekt wat je zou kunnen noemen de randen van de samenleving op, om patiënten te helpen voor wie goede mondzorg niet altijd voorhanden is. ‘We komen veel in zorginstellingen: ggz, ouderenzorg, gehandicaptenzorg. Ook behandelen we daklozen. Met mondzorg in de volle breedte: tandartsen, assistenten, preventieassistenten, tandprothetici en mondhygiënisten.’
Mondzorg Kwaliteitscheck
Een belangrijk onderdeel van de dienstverlening is de Mondzorg Kwaliteitscheck. ‘Daarbij kijken we of een instelling voldoet aan alle richtlijnen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Hoe kunnen we met z’n allen voorzien in een goede mondzorg? Wat is de situatie bij het bed: is er een tandenborstel, een gebitsbakje, een speciale borstel om een kunstgebit te reinigen? En vervolgens: krijgt iemand met een kunstgebit regelmatig een reiniging van het tandvlees?’ Het is genoegzaam bekend dat zorgmedewerkers heel druk tot overbelast zijn, waardoor de mondzorg nog weleens onder in de stapel belandt, merkt Ilonka. ‘Daar willen we met Fresh Unieke Mondzorg iets aan doen.’
Vraag de gratis Mondzorg Kwaliteitscheck aan voor uw woonzorgcentrum
Mobiele teams
En dat niet alleen rond standplaats Bodegraven, ook ver weg. ‘Met onze mobiele teams bestrijken we het hele land. We zijn actief in 282 zorginstellingen. Er zijn er in Nederland 2900, dus er is nog genoeg te doen.’ Dat is nodig, omdat gezondheid begint bij de mond. ‘Het is een open poort die invloed heeft op alles in het lichaam. Gebrekkige mondzorg kan hart- en longproblemen en ook diabetes verergeren. Het beïnvloedt de algehele gezondheid en dus de kwaliteit van leven. Toch is mondzorg helaas vaak een ondergeschoven kindje.’ Vandaar dat er veel overleg plaatsvindt met de instellingsartsen om de mondzorg te verbeteren.
Heilig vuur
Natuurlijk moet een organisatie gericht op gezondheid zelf ook financieel gezond zijn, maar wat Ilonka en de haren drijft lijkt eerder op het heilige vuur van een ngo dan op het streven naar winstmaximalisatie van een onderneming. Getuige ook het mission statement op de website: ‘De medewerkers van Fresh Unieke Mondzorg willen met alles wat zij weten en kunnen zich inzetten voor het bereiken en in stand houden van een goede mondgezondheid van kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen en van jongere personen met fysieke en/of cognitieve en/of psychiatrische en/of psychische en/of sociale beperkingen.’ Ilonka kan er kort over zijn: ‘Mondzorg voor iedereen: dat is onze stip aan de horizon.’
8,9 voor klanttevredenheid
En dus verlenen ze hulp waar nodig. ‘Met vaste teams per locatie, zodat je het persoonlijk houdt en er een goede samenwerking ontstaat met de medewerkers van een instelling. Dat gaat heel goed, we krijgen positieve reacties: in een klanttevredenheidsonderzoek scoren we een 8,9.’ Ook onder de eigen medewerkers heerst grote tevredenheid, niet voor niets kon Fresh Unieke Mondzorg zo snel groeien. ‘We bieden mogelijkheden voor zelfontwikkeling, vitaliteit en meditatie, ook beschikken we over een psycholoog en een budgetcoach. Want net als de patiënt staat de medewerker bij ons op 1.’
Ilonka Armstorff
Directeur Fresh Unieke Mondzorg