De staat New York wil in 2019 zeker 80 procent van de zorg financieren met uitkomstbekostiging. ‘De agressieve rol van de overheid zorgt voor een snelle en intense hervorming van de zorg’, zegt Marc Berg, die met de Amerikaanse tak van KPMG de staat begeleidt.
De koopkracht van de Amerikaanse middenklasse
Wat is uitkomstbekostiging?
Health Affairs. Augustus 2015: kosten USA als percentage BNP zullen verder stijgen tot 19,6% BNP, niet iederen verwacht dus dat die ‘agressieve aanpak’ veel effect zal hebben….
VWS en/of het Kwaliteitsinstituut zouden zich inderdaad veel meer directief moeten opstellen, naar het lijkt. De voor uitkomstfinanciering benodigde zaken – een behoorlijk uitkomstassessment en een landelijk portaal waar de uitkomsten per diagnose kunnen worden opgezocht – zijn grotendeels gereed (http://bit.ly/1JWEHt4). Afgezien van de afstemming van de biotechnische pathologie-indicatoren, die soms nodig zijn.
Maar terwijl (de geüpdate versies van) beide zaken bijzonder gebruiksvriendelijk zijn, en klinimetrisch verwacht mag worden dat het assessment accuraat is (want o.a. corrigerend voor alle algemene confounders), lijken Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) er totaal niet in geïnteresseerd. Wat de vraag doet rijzen of men in uitkomstfinanciering geïnteresseerd is.
Goede alternatieven voor beide zaken lijken ze namelijk niet te hebben. Structurele ziektelastmeting ontbreekt naar verluidt in het DICA-systeem (http://bit.ly/1JWEciE), het Kwaliteitsvenster van de NVZ is methodologisch gebrekkig en onhandig (http://bit.ly/1JWDeCR), en een goed alternatief voor het landelijke portaal hebben ze klaarblijkelijk ook niet (http://bit.ly/1JWEciE).
Op deze wijze wordt 2020, dat door een bijna unanieme Tweede Kamer als realisatiedatum voor uitkomstfinanciering is verordonneerd, lang niet gehaald. 2030 zal dan zelfs moeilijk worden.