Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Nieuwe lijst moet bestuurders grip op kwaliteit geven

Grip krijgen op kwaliteit van zorg wordt bemoeilijkt door het oerwoud aan richtlijnen - meer dan tweeduizend - die de overheid en beroepsorganisaties hebben gemaakt, zeggen onderzoekers Jan Hazelzet en André Klappe. Met een nieuwe kwaliteitslijst in de hand lukt het bestuurders mogelijk wel. Dat biedt ook mogelijkheden voor meer transparantie naar buiten toe.
Beeld: Iluros/stock.adobe.com

In 2014 al concludeerde beleidsmedewerker kwaliteit

Registreren

4 REACTIES

  1. Heren,
    Wat een belangrijk initiatief hebben jullie genomen om bestuurders en zorgprofessionals te faciliteren en enthousiasmeren via de themalijst, om werkelijk aan de slag te gaan met het continu verbeteren van hun kwaliteit van zorg. Ik ben na 40 jaar gewerkt te hebben als fysiotherapeut in de eerstelijnszorg/praktijkhouder, sinds 2018 werkzaam als directeur Laetitia Dekker, Adviesbureau voor kwaliteitsmanagement in de 1e lijns gezondheidszorg.
    Ik ondersteun fysiotherapiepraktijken die aangesloten zijn bij De Stichting Keurmerk Fysiotherapie (SKF). Dit is een onafhankelijk kwaliteitsregister voor fysiotherapeuten en voor fysiotherapiepraktijken. Zij geven fysiotherapeuten inzicht in de kwaliteit van hun fysiotherapeutisch handelen als start van een proces waarin continu gewerkt wordt aan het verbeteren daarvan. De aangesloten praktijken vormen ‘een kopgroep’ van fysiotherapiepraktijken voor wie het leveren van kwaliteit normaal is en die kwaliteit toetsbaar maken door hun data geanonimiseerd aan te leveren en tweejaarlijks een merendeels formatieve accreditatie te ondergaan.
    Ik herken de obstakels die jullie noemen voor zowel praktijkhouders (bestuurders) als de zorgprofessionals (fysiotherapeuten). Ik zie dat zelfs een groot deel van de fysiotherapeuten die bij een SKF praktijk werken, en hier bewust voor gekozen hebben omdat ze voldoende keuze hebben in deze krappe arbeidsmarkt, nog te weinig intrinsieke behoefte voelen om continu hun kwaliteit van zorg te verbeteren. Vaak zeggen ze: ik doe het omdat de praktijk en ik dan aan de regels voldoen en waardoor we in het register mogen blijven en daardoor onderscheidend zijn en een hogere vergoeding krijgen. Ze zien de regels en richtlijnen vaak als belastend omdat het er zoveel zijn en omdat ze tijdrovend zijn. Ze begrijpen vaak nog niet dat als ze continue de PDCA cyclus doorlopen door te reflecteren op hun handelen/data, ze automatisch voldoen aan de regels/richtlijnen.
    Dus wat mij betreft is een behapbare kwaliteitslijst ook voor de fysiotherapiepraktijken en de 1e lijns fysiotherapeuten ook een meerwaarde. Ik vrees alleen dat jullie lijst qua thema’s vooral geschikt is voor de 2e lijn en grotere (VVT etc.) instellingen.
    Daarom is mijn concrete vraag: kan er ook een kwaliteitslijst komen die beter aansluit bij de eerstelijnsprofessionals? NB: in mijn werk heb ik ook vaak te maken met andere 1e lijnsdisciplines, zoals huisartsen en andere paramedici. Ook zij ervaren een hele hoge administratieve belasting en ontzettend veel regels waar ze aan moeten voldoen waardoor ze merendeels weinig oog hebben voor het belang van continu verbeteren van de door hun geleverde zorgkwaliteit.
    Ik waardeer een reactie van jullie te zeerste en wil graag meedenken. Ik ben mobiel bereikbaar via 0653901239 of per email: laetitia.dekker@icloud.com. Laetitia Dekker, MSM, FT

  2. Lees alle reacties
  3. Beste Jan en Andr’e,
    Wat een nuttige oefening hebben jullie gedaan! Heel bruikbaar om bestuurders, maar zeker ook toezichthouders een integraal zicht op kwaliteit te geven. Bedankt!
    Jannie van den Broek
    Toezichthouder en voorz. kwaliteitscie in de VVT

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.