Honderdduizenden patiënten per jaar komen niet op hun afspraak bij het ziekenhuis. Ondanks diverse maatregelen van ziekenhuizen loopt de no show op tot soms 6 procent, zoals bij Dijklander Ziekenhuis (Hoorn, Purmerend). De kosten van de no shows zijn hoog.
Bij veel ziekenhuizen blijven tienduizenden patiënten
In 2010 heb ik samen met een projectteam de no-show in het HMC verlaagd van 8% naar even boven de 3%. Het resultaat is dat de zorg beter planbaar is, de tijd van artsen en ondersteuners beter wordt benut én dat er inkomsten komen waarmee je de herinneringsservice kan optimaliseren om de no show nog verder terug te dringen.
We hebben middels de wegblijfvergoeding de patiënt deelgenoot gemaakt van de maatschappelijke kosten van een no show. Destijds hebben we die berekend op €160 per poliklinisch consult. Voor radiologie, poliklinische behandeling of OK ligt dat vanzelfsprekend nog hoger.
De kosten om dit te realiseren zijn een fractie van de opbrengsten, dus dat kan geen drempel zijn om iets te doen. De patiënt mede verantwoordelijk maken heeft volgens mij als grondslag dat je elkaar serieus moet nemen bij het aangaan van een overeenkomst. Dat dat niet vrijblijvend is lijkt mij een heldere zaak. Dat je dan de kosten deelt bij no show is een logisch gevolg.
Aan productie heeft het enorm veel geld opgeleverd, de inkomsten van het wegblijftarief waren aanzienlijk.
Er valt nog wel wat te verbeteren aan die sms en emailherinneringen. Deze geven alleen aan dat je op een bepaalde dag een afspraak hebt, niet hoe laat deze is en bij wie. Of ik krijg de melding: er is een nieuwe afspraak voor u gemaakt of verplaatst. En dan mag je zelf uitzoeken welke van de 6 afspraken dit betreft. Dit zogenaamd in verband met de privacy, maar ik zou graag ergens een vinkje kunnen aanzetten dat ik gewoon alle info wil ontvangen via zo’n bericht.
Via een PGO, dat is nog toekomstmuziek. Op dit moment moet je telkens opnieuw handmatig je dossier downloaden om up to date te blijven, de kans dat je dat een keer vergeet is nog groter dan je afspraak vergeten, lijkt mij.
Beste allen,
Het betreft hier geen nieuw fenomeen.
Er zit een behoorlijk vast ritme in per specialisme.
Het is niet altijd negatief omdat de aandoening waarvoor de patiënt wilde komen regelmatig door de wachttijd verdwenen is.
Een voorbeeld daarvan is dermatologie.
Bestuurlijk of als leidinggevende kun je hier op anticiperen door een zekere overboeking per specialisme te accepteren.
Het is mi vrij suf dat maken van afspraken en sturen van bevestigingen en herinneringen (nog) niet door MedMij worden ondersteund..
PGO’s kunnen mensen goed ondersteunen inzake afspraken en consulten. Onder andere door:
1. (persoonlijk) herinnerings- en notificatie-profiel op afspraken.
2. Door voorbereidingsinformatie, bijv via koppeling met Inforium BV.
3. En door dit alles te kunnen delen met naasten die je helpen bij die voorbereiding en meegaan naar de afspraak.
Als patiënt het consult ook nog digitaal teruggekoppeld krijgt – inhoud of samenvatting – doe je denk ik goede klus naar je ‘klant’ (ook omdat mensen maar 20% onthouden waarvan de helft fout).
NB. Opvallend is, dat ziekenhuizen tegelijkertijd moeite hebben met 5% gebruik van andere berichten en dus mi valse start maakten met VIPP 5 .