Patiënten met een chronische ziekte krijgen tijdens hun medische behandeling vaak tegenstrijdige adviezen van specialisten en huisartsen. Dat wordt duidelijk uit de ruim duizend reacties die patiëntenorganisatie NPCF tot dusver kreeg uit een lopende meldactie. Dat meldt Spits.
Zo kan de cardioloog een patiënt
Zelf patiënt met meerdere chronische ziekten herken ik dit uiteraard. Sterker nog: verzekeraars, uitkeringsinstanties, apothekers en andere “begeleiders” doen hierbij ook nog eens een duit in het zakje zodat je op een bepaald moment als patiënt het spoor volkomen bijster bent. Het is echter een groot probleem om “daaraan een einde maken door de regie terug te pakken in (je) leven” – vaak weet je helemaal niet als patiënt wat wel of niet mogelijk is en loop je met je kop tegen de muur als je er probeert achter te komen wat je kan doen. En àls je dan uiteindelijk denkt een oplossing gevonden te hebben, wordt dat niet vergoed door de zorgverzekeraar … waar niemand bij heeft stilgestaan van al die “adviseurs”.