De ggz-aanbieders stellen dat ze miljoenen verlies draaien door de invoering van het zorgprestatiemodel. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vooralsnog geen signalen die dat bevestigen. De autoriteit verwacht deze zomer genoeg data te hebben om hier uitspraken over te doen.
‘Ggz-instellingen stevenen af op een miljoenenverlies’,
Er is toch voor 2 jaar (2022 + 2023) een transitieprestatie beschikbaar als de tariefruimte ontoereikend is? Hoe wordt dit (dan) ingevuld?
Niks gemerkt in de contractonderhandelingen dat de zorgverzekeraars een transitieprestatie voor handen hadden. Het enige waar ze op hamerden was budgetneutraal en lage vergoedingstarieven. Zal eens gaan navragen!
TB 2022
https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_646867_22/
Tarieven
1. Het tarief voor een prestatie is niet hoger het NZa maximumtarief dat op de uitvoeringsdatum van de prestatie gold volgens deze tariefbeschikking. Dit betekent dat prijsafspraken kunnen worden gemaakt op of onder het maximumtarief met een ondergrens van € 0,-. In aanvulling hierop biedt de NZa aan zorgaanbieders een mogelijkheid om tot een maximum van 10% boven het geldende maximumtarief prijsafspraken te maken. Dat is het max-max tarief. Het max-max tarief is een vorm van een maximum tarief. Om hiervoor in aanmerking te komen dient sprake te zijn van een schriftelijke overeenkomst met de zorgverzekeraar. Voor de volgende prestaties gelden maximumtarieven:
o Consulten
o Verblijfsdagen, zzp’s en extramurale parameters
o Toeslagen
o Overige prestaties, met uitzondering van:
i.Facultatieve prestatie
ii.Transitieprestatie
iii.Overige prestaties Acute ggz binnen budget
2. Voor de volgende prestaties gelden vaste tarieven:
o Overige prestaties Acute ggz binnen budget.
3. Voor de volgende prestaties gelden vrije tarieven:
o Facultatieve prestatie
o Transitieprestatie
Dat is alleen voor hoogspecialistische GGZ en daar komen de meeste aanbieders van complexe en lange behandelingen niet voor in aanmerking en het wordt maar zeer beperkt ingekocht door de zorgverzekeraars.
Weten is één, er iets mee doen is een ander… zonder gezichtsverlies te lijden. En de NZa is nog niet zo bereid om gezichtsverlies te gaan lijden, en een enkele locatie hier en daar dicht is volgens de NZa en zorgverzekeraars gewoon de markt zijn werk laten doen.
Dat is ook wat de Rutte doctrine pretendeert, geen grote marktverstoring door overheidsingrijpen.
Pas als de NZa de eerste macrocijfers heeft zullen ze er wat over gaan zeggen, en waarschijnlijk zullen de macrocijfers aantonen dat de algehele omzetdaling in de GGZ na de invoering van het ZPM niet meer of nauwelijks hoger is dan de geraamde 1,7%.
Bedenk wel even dat 1,7% daling van de gehele GGZ begroting minstens 51 miljoen euro behelst. En dat houdt in dat bijna 1000 fte, ongeveer 1600 zorgbanen, minder aan zorg geleverd kan worden, dat zijn 1.000.000 behandeluren minder per jaar. Hierdoor zullen de wachtlijsten alleen maar gaan stijgen.
De NZA kan toch ook zien dat
1. na bekendmaking ZPM tarieven er al direct een verschil met 4% was ten opzichte van de DBC tarieven wegens te weinig opgenomen indirecte tijd, en vervolgens,
2. de zorgverzekeraars daar weer afslagen tot wel 20% hanteerden.
3. het zorgprestatiemodel meer administratie oplevert dus meer indirecte tijd (die op zichzelf dus al te weinig berekend was).
Ik schat dat het zorgprestatiemodel voor vrijgevestigde aanbieders zo’n 20-30% omzetdaling betekent, afhankelijk van hun beroep. (psychotherapeuten het meest, psychiaters wellicht minder)