Zorgverzekeraars moeten stappen vooruit maken bij de zorginkoop, aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Volgens de autoriteit moeten verzekeraars goede, tijdige en bereikbare zorg voor hun verzekerden vinden door middel van selectieve inkoop.
De NZa vindt selectieve zorginkoop positief,
En hoe selecteert de zorgverzekeraar? Juist op kosten. Immers elke ziekenhuis kan doen alsof zij de beste zijn. Daarnaast vrees ik de onderhandelingsmacht van zorgverzekeraars indien zij echt selectief kunnen inkopen. Zullen zij die macht gebruiken om de kwaliteit te verbeteren of om de kosten te verlagen? Het eerste loont niet want kwaliteit is voorlopig niet te vergelijken met de huidige procesindicatoren. En ook al zou de zorgverzekeraar er toch voor kiezen om kwaliteit te verbeteren, dan komt dit nog de concurrentiepositie niet ten goede. Immers, verzekerden van andere verzekeraars profiteren gewoon mee. Onderhandelingsmacht gaat dus gebruikt worden om de prijs te verlagen, waarschijnlijk ten koste van kwaliteit. Dat is wellicht wat de NZa wil. De NZa-medewerkers willen dit echter niet voor zichzelf. Vraag maar of zij hebben gekozen voor ZEKUR, de zorgpolis op basis van selectieve zorginkoop. Wat is eigenlijk de Nederlandse vertaling van managed care backlash?
De vraag is , wat wil de Client ? Als Zorgverzekeraars kun je van alles willen , maar doorslaggevend is de CLIENT !Vraagt de Zorgverzekeraar de mening van de Client ? Zelf verzekerd bij MENZIS , maar mij is nooit gevraagd wat mijn mening is over de zorg in mijn Regio. Iedereen praat over Client-vriendelijkheid ; het LEE -Model overgenomen van Euro Disney – het Pretpark- , maar een Ziekenhuis kun je niet vergelijken met een “Pret-Park” waar meer dan 70% redelijk gezond zich gaat vermaken.Ik kan moeilijk als Donald-Duck bij de Entree van het Ziekenhuis de bezoekers verwelkomen met Muziek ; Dans ; Vrolijkheid, als je weet dat bezoekers komen voor hun/haar terminale familielid , en hoe selecteer je dat ?