Patiënten moeten onacceptabel lang wachten voor bepaalde behandelingen in het ziekenhuis. Ook de wachttijden voor ambulances, wijkverpleging, langdurige zorg en ggz zijn volgens de Nederlandse Zorgautoriteit te lang. Volgens zorgeconoom Wim Groot is er extra geld nodig om de wachttijden aan te pakken.
De NZa kondigt in het rapport
Een aanjaagteam lijkt mij hier de beste oplossing.
Of een taskforce misschien?
Een adviescommissie wellicht.
Schakelteam?
Een tussenrapport van een bemoedigingsteam dan?
Een manend gezelschap met vakkundigheid, waarschijnlijk.
Anyway, ik stel voor een zware delegatie in te stellen die de aandacht afleidt van het werkelijke probleem.
Zolang de stelseldiscussie maar vermeden wordt.
Ik ben het ermee eens dat de problematiek rondom de wachttijden onder andere te maken hebben met de andere inrichting van de zorg. Als oplossing worden financiële middelen gevraagd evenals personele uitbreiding. Vanzelfsprekend zeer plausibele acties. Echter wil ik ook kritisch te kijken naar de wijze waarop processen ingericht zijn en met welke medewerkers op dit moment welke taken uitgevoerd worden. We hebben steeds de neiging tekort aan geld en personeel en een te hoge administratieve last naar voren te schuiven als zijnde de enige oplossingsrichtingen. Ik ben van mening dat we meer naar het eigen functioneren moeten kijken (als medewerker én als organisatie) en lef moeten hebben het anders aan te pakken.