Zorgverzekeraars mogen ziekenhuizen passeren bij het inkopen van bepaalde zorg. Voorwaarde is wel dat de criteria waarop ze zich baseren voor consumenten duidelijk zijn. Dat heeft de Nederlandse Zorgautoriteit besloten in reactie op een klacht van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ).
CZ publiceerde in oktober vorig jaar
Laten we niet vergeten dat al die aandacht voor kwaliteit een marketingtruuk is van de verzekeraars die hebben afgesproken om elkaar voor de verzekerden niet meer zo duidelijk op premiehoogte te beconcureren; dat zorgde nl voor teveel overstappers. Het ineens rendabel moeten kunnen draaien waar eerst tekorten werden bijgepast kan bij een tekort leiden tot kwaliteitsverlies door bezuiniging; aandacht voor bescherming en verhoging van de bestaande kwaliteit is daarom niet verkeerd. Maar die taak had niet bij de verzekeraars gelegd moeten worden, maar bij de verzekerden en hun verenigingen. Een werkelijk vrije markt vereist de keuzevrijheid van de consument; die is heden ten dage mans genoeg om zijn zorgverlener(s) zelf te kiezen. Laat verzekeraars bij hun leest blijven: verzekeren. Het huidige systeem werkt prijsverhoging, kartelvorming en corruptie in de hand en de burger is daarvan de dupe. Je weet niet in november welke specialist(en) je wellicht het volgende jaar nodig hebt, je kunt dan ook niet de juiste verzekeraar daarvoor kiezen. Je verzekeraar behoort gewoon de door de verzekerde gekozen specialist te accepteren. Nu moet de verzekerde voor deze vrijheid apart bijbetalen terwijl hij in het ziekenfondssysteem die keuzevrijheid wel had.
@Klaas: het is niet alleen de medisch specialist. Het is een heel operatieteam, verpleging en nazorg.
@Erik: CZ kijkt per ziekenhuis, terwijl med. specialisten in verschillende ziekenhuizen werken. Men moet dus kijken per medicus en niet per ziekenhuis!
Criet, het is niet zwart / wit. Het is niet marktwerking of niet. We gereguleerde marktwerking. Of liever gezegd in de zorg worden prestaties beloond ipv met een budget. Maar we laten niet alles over aan de markt.
Klaas, er is een relatie tussen KWANTITEIT en KWALITEIT. Als de medisch specialist een buismaagoperatie blij slokdarmkanker maar enkele keren doet per jaar, dan is de kwaliteit vaak veel slechter dan bij een chirurg die dit 25 keer doet.
Is dit niet een goedkope manier van reclame maken door CZ. Het kost niets want de media geven CZ gratis reclame
Is dit niet een goedkope manier van reclame maken door CZ. Het kost niets want de media geven CZ gratis reclame
bezopen beslissing. want er wordt gekeken op KWANTITEIT en niet op KWALITEIT. Bovendien wordt er op ziekenhuis gescoord, terwijl er medisch specialisten zijn die in meerdere ziekenhuizen werken en dus ruim voldoende vlieguren maken. Daar denken de sufferds van CZ en de NZA niet aan blijkbaar.
in de handel lijkt mij dit vanzelfsprekend, echter dit is weer het bewijs dat de zorg niet past in de markteconomie
in de handel lijkt mij dit vanzelfsprekend, echter dit is weer het bewijs dat de zorg in past in de markteconomie
Vertaald naar de auto-industrie: Rolls Royce is een slecht automerk omdat ze weinig auto’s maken. 🙂
Advies aan ziekenhuizen: geef verzekeraars korting op ingrepen met een kritische omvang, wedden dat het volume gaat stijgen…. 🙂