Ziekenhuizen en ggz-instellingen zijn niet verplicht om hun wachttijden voor consulten en behandelingen op hun websites te publiceren. “Om dat online actueel te krijgen is voor hen onmogelijk”, aldus een woordvoerder van de NZa.
“Als ziekenhuizen en ggz-organisaties dat allemaal
Wat een onnozel bericht van de NZa. Het plaatsen van de wachttijden op je eigen instellingswebsite is een appeltje-eitje als je de wachttijden uitgezocht en ingevuld hebt in het formulier van de NZa zelf wat overigens wel verplicht is.
En die website zorgkaart.nl is een draak van een website, informatie klopt niet, klantbeoordelingen zijn vaak ongefundeerd (zeker in de GGZ) en de wachttijden zoeken van specifieke zorgaanbieders is gewoon slecht.
Wij publiceerden onze wachttijden al voor dat het verplicht was.
De informatie in bovenstaand artikel klopt niet. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft hier meermaals tevergeefs met Frits Baltesen contact over gehad. We vinden het jammer dat Zorgvisie met dit artikel voor onrust zorgt onder zorgaanbieders.
De regel transparantie zorgaanbieders geldt voor alle zorgaanbieders. Er zijn twee aanvullende regelingen voor zorgaanbieders uit de msz en ggz. Dit zijn twee verschillende regelingen naast de regel transparantie zorgaanbieders. Zorgaanbieders uit de ggz en msz zijn niet uitgezonderd van de regel transparantie zorgaanbieders.
In juli 2021 is de regeling aanleveren wachttijden msz gewijzigd. Sindsdien zijn zorgaanbieders in de msz niet verplicht de wachttijden op hun website te publiceren. Zorgaanbieders in de ggz zijn wel verplicht maandelijks wachttijden op hun website te publiceren.
Naast deze onjuistheden zijn de quotes in het artikel onjuist en uit zijn verband gehaald.