Desinteresse en incapabele middle managers zijn de belangrijkste redenen voor zorgpersoneel om te vertrekken. “Bij mijn jubileum heb ik niemand gezien en niets gehoord”, aldus een zorgprofessional. “Toen was de maat vol en heb ik ontslag genomen.”
Dit soort verhalen hoort directeur Rob
Lineke, je antwoord geeft maar weer eens aan uit hoeveel facetten leidinggeven bestaat. Uit onze interviews blijkt dat zorgmedewerkers juist weggaan bij de zorgorganisatie door gebrek aan aandacht, luisterend oor. De vakinhoudelijkheid en het ontbreken daarvan wordt slechts sporadisch genoemd als reden van vertrek. Rob Berbers, Porres.
Dat het middelmanagement een belangrijke faalfactor is, daar ben ik ook van overtuigd. Alleen heb ik, voor de verpleeghuiszorg, een wat andere analyse gemaakt. Helaas heb ik geen harde cijfers om dit te onderbouwen, alleen heel veel ervaring. Mijn indruk is dat veel middelmanagers in de verpleeghuissector geen zorgachtergrond hebben en dat dat juist een belangrijk deel van het probleem is. Bij leidinggeven gaat het ook heel nadrukkelijk om leiding geven aan de ‘corebusiness’. Een goede leidinggevende speelt in op alle behoeften van een team. Niet alleen op de sociale. Zeker in deze tijd van een grote transformatieopdracht. En kennis over het geven van leiding aan de zorgverlening in deze sector staat in de kinderschoenen. Concrete handvatten hiervoor hebben we, op basis van decennia ervaring, beschreven in het boekje: En als we nu weer eens gewoon gingen zorgen voor? Hopelijk helpt de inhoud mee om uit deze afschuwelijks impasse te komen en mensen weer enthousiast te houden voor ons prachtige vak.