Als deelnemers aan de Top Class 2010 voor toekomstige bestuurders in de gezondheidszorg hebben wij ons een jaar lang verdiept in strategische thema’s in de zorg. Binnen de groep is een gezamenlijke visie ontstaan op het besturen in de zorg in het tweede decennium van de 21e eeuw. Geen revolutie, maar een evolutie van bestaande al dan niet manifest wordende thema’s. Daarbij past een bestuurder 2.0.
Cliënt centraal
HEt is oud nieuws zie ik maar toch,….ik lees hier een ondernemer van een PGB-organisatie……Wist niet dat wij 2.0 waren….
Alhoewel er ontbreken een paar fundamentele zaken zoals ondernemersrisico en een financieel gezonde organisatie bouwen die toekomstbestendig is.
In veertig jaar zorg is er bestuurlijk en en managerial niet veel veranderd. Dat komt, omdat binnen zorginstellingen de tegengestelde belangen niet worden overbrugd of slechts in uitzonderlijke situaties tot succes leiden. Het belangrijkste is naar mijn mening dat bestuur en management alle professionals tot een succes moeten willen maken i.p.v. (steeds meer) te bureaucratiseren. Eigenzinnigheid, mensen bijeen brengen en vertrouwen in de mensen die je aan boord hebt moet wat mij betreft boven alles staan.
Een optimistisch en hoopgevend betoog; een verademing. Mijn complimenten. Laat de tegenstroom niet in woorden smoren.
Mooi stuk. Maar er wordt nog veel hierarchisch gemanagd op basis van wantrouwen, zonder oog voor de patient/client. Als de “kwaliteitsvisitaties ” maar een goed resultaat opleveren ( window dressing met mooie notities , zonder daadwerkelijke kwaliteit voot de patient/client. Tussen droom en daad……….
Goed initatief! Bestuurders van ziekenhuizen zouden hier actief mee aan de slag moeten gaan. Buiten de gewenste paden denken is een must en komt ten goede aan de patient.
De bestuurders in de jeugdzorg zijn al bekend met deze vernieuwing. Zoek maar eens op jeugdzorg 2.0. Doe er je voordeel mee!
mooi stuk! Nog wel een paar vragen: waarom een evolutie en geen revolutie, dat wordt verder in het stuk niet toegelicht. Het bouwen aan vertrouwen, ontwerpen en implementatie is me ook niet duidelijk met name irt de nieuwe rollen van de client en professional. Enne.. is die bestuurstafel nog wel nodig? Maar bovenal een mooi stuk!
Weer eens een verademing om te lezen dat het niet om het geld gaat. Zonder anglicismen uit standaard Amerikaanse managementsboekjes.Proficiat!