De opleiding van verpleegkundigen kan en moet beter volgens professor Petrie Roodbol van het UMC Groningen. Tijdens haar oratie op 11 september pleit zij voor integratie van theorie en praktijk in een opleiding waarin school en stages in gezamenlijke verantwoordelijkheid vorm krijgen.
Roodbol is in het UMCG aangesteld
Professor Roodbol zegt hele verstandige dingen, in de huidige praktijk zie je de aansluiting met de nieuwe omgeving en samenwerking misgaan.
Stage en scholing als gemeenschappelijke verantwoordelijkheid zal bij juiste toepassing waardevermeerderend zijn. Het vraagt een forse investering in inzet van de zorgsector.Is die ruimte er naast alle activiteiten rond fusies en het voldoen aan o.a. kwaliteitseisen? De meeste resultaten verwacht ik van een aantal gestuurde experimenten en verspreiding van kennis. Wie of wat regelt dat? Of laten we dit over aan de verwachting dat bevruchting zal plaatsvinden met resultaten van de aandacht van een enkele vooruitstrevende bestuurder? Concretisering lijkt noodzaak.
Aan de opleiding tot HBO en post HBO verpleegkundige mankeert niet veel is mijn persoonlijke ervaring.
Goedkoop is altijd aantrekkelijk maar ws niet duurzaam.
Trend nu lijkt weer op inzetten van goedkopere arbeidskrachten: minder vaste contracten en meer flex. Dat leidt tot HHH en misschien minder motivatie bij flex medewerkers omdat ze ad hoc worden ingezet (gebrek aan continuiteit). Complexe coordinatie van zorg ligt dan vooral bij de vaste kern medewerkers. Zodat de jonge flexer er niet aan toe komt dit ambacht te ontwikkelen! De grote vraag is of de patient in de toekomst dan nog wel wel voldoende kwaliteit van zorg 24 uur per dag krijgt?