Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

‘Opvallend dat de NPCF niet spreekt over de rol van de patiënt’

Mark van Dorresteijn
Het overzicht dat artsen en apothekers hebben van het medicijngebruik van hun patiënten klopt een op de drie keer niet met de gegevens die de patiënt heeft. Dat stelt patiëntenorganisatie NPCF. Medicijngebruik zou te weinig worden besproken. Volgens Willem van de Spijker, kandidaat voor de titel Talent van het Jaar 2011 en beherend apotheker van Mediq apotheek ’t Heelhuis in Helmond, heeft ook de patiënt een verantwoordelijkheid.
‘Opvallend dat de NPCF niet spreekt over de rol van de patiënt’

Hoe houden jullie het overzicht zo

Registreren

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Opvallend is dat de NPCF niet spreekt over de rol van de patiënt. Die heeft natuurlijk ook een verantwoordelijkheid.” zegt Willem van de Spijker op 31 maart in Zorgvisie.
    De NPCF spreekt wel degelijk over de rol van de patient. In het persbericht dat de aanleiding is voor de uitspraak van Van de Spijker staat twee keer beschreven wat de patient kan doen om te zorgen dat het overzicht van zijn medicatie in orde is: Het is aan de patiënt om alle belangrijke informatie te geven over zijn medicijngebruik en om te controleren of het overzicht klopt.” En in de laatste alinea: “Patiënten moeten zich beter bewust zijn hoe belangrijk het is dat ze zelf hun medicatieoverzicht opvragen, controleren en meenemen.” Dat vinden we niet alleen maar daar doen we ook van alles aan. We hebben bijvoorbeeld de Patientveiligheidskaart, een brochure die patienten duidelijk maakt hoe ze zelf kunnen bijdragen aan de veiligheid van hun behandeling in onder andere het ziekenhuis, bij de verloskundige en bij het gebruik van medicijnen. Dat er in de apotheek van Van de Spijker hard wordt gewerkt om medicatieoverzichten actueel te houden vinden wij een goede zaak. Wij nodigen hem van harte uit om op http://www.mijnzorgveilig.nl de patientveiligheidskaart gratis te downloaden en op zijn balie te plaatsen. Zo werken we optimaal samen om de zorg samen met de patient veilig te maken.

  3. Als (wel) meedenkende patiënt maak ik mij ernstig zorgen over het huidige medicijnbeleid (door de zorverzekeraar). Ik heb geen enkel bezwaar tegen het preferentiebeleid, maar zoals het nu gaat, gaat het fout. Patiënten (vaak de genoemde chronische oudere veelgebruikers) krijgen soms iedere drie maanden van hetzelfde medicijn een ander merk. Een ander merk betekent ook een andere verpakking, een andere vorm en een andere kleur. Mensen raken daarvan in de war en dit gaat tot fouten leiden, m.n. bij de door dhr. Van de Spijker in het artikel genoemde oudere patiënten. Wat kan is daarvan het gevolg zijn Meer zorgkosten, meer medicijndoden?

  4. Op 10 mei 2002 heb ik in het Pharm Weekblad gepleit voor het steeds verstrekken van een zgn reisdocument door de apotheek ,aan mn de oudere patient.Dan pas kan de patient actueel zelf dit controleren en door feedback corrigeren.Ook voor het huidige EMD zal deze feedback nodig blijven.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.