Patiënten met lymfeklierkanker (Hodgkin en Non-Hodgkin lymfoom) wijten minder goede communicatie tijdens het consult mede aan hun eigen gebrekkige vaardigheden en kwaliteiten. Zij hebben behoefte aan communicatietraining.
Dat stellen onderzoekers van het Nivel,
Ik hoop dat Philips, DSM, KLM, Shell en nog honderden dit niet lezen want dan moeten ze al hun klanten communicatietraining gaan geven, want de klantproblemen zijn vaak zeer ingewikkeld.
Bij Philips gold en geldt nog de regel: als de klant het niet begrijpt, de verkeerde kant opgaat, anders reageert DAN LIGT DAT NIET AAN DE KLANT (lees patient) MAAR AAN PHILIPS (lees de specialist, verpleegkundige e.d.). Deze laatsten moeten een communicatietraining hebben (je ziet vaak dat iemand geweldig kan opereren, maar van de omgang (communicatie) geen kaas (lees communicatie) heeft gegeten).
Waar onderzoekers zich al mee bezighouden!!! De zorg blijft duur DOOR RANDZAKEN. De patient is de dupe.