Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Patiënten voelen zich niet genoeg betrokken bij behandelkeuzes

Redactie Qruxx
Artsen moeten patiënten nog veel meer en beter betrekken bij de keuzes die in de behandeling gemaakt worden. Dat blijkt uit een enquête van Patiëntenfederatie Nederland. 37 procent van de ondervraagden werd de afgelopen twee jaar niet tot nauwelijks betrokken bij de zorg die zij kregen, terwijl ongeveer de helft daar wel behoefte aan had.

Aan het onderzoek van de Patiëntenfederatie deden 11534 respondenten mee.

Patiënten ervaren onvoldoende uitleg over gemaakte keuzes in hun behandeling of te weinig inspraak, blijkt uit de enquête. Ze voelen ook weinig ruimte om vragen te stellen en dat is niet goed, stelt directeur-bestuurder Arthur Schellekens: “Uit alle eerdere onderzoeken blijkt: hoe beter je een patiënt betrekt en laat meebeslissen over zijn of haar zorg, hoe passender de zorg wordt. Ook op dit gebied valt er nog een heleboel te winnen.”

Digitale zorg

Ook op het gebied van digitale zorg is verbetering mogelijk. 84 procent van de ondervraagden heeft de afgelopen twee jaar ervaring opgedaan met digitale mogelijkheden in de zorg, maar veel digitale mogelijkheden lijken nog onbenut te blijven. 42 procent van de ondervraagden had in de afgelopen twee jaar digitaal contact met een zorgverlener, dus via beeldbellen of een e-consult.

Bij slechts 28 procent van de ondervraagden werden gezondheidsgegevens op afstand gemonitord. Hier ziet de Patiëntenfedratie dan ook ruimte voor verbetering. Schellekens: “Het is echt zaak dat we goede innovaties op dit gebied sneller gaan invoeren door heel het land. Zorg dat je zorg die digitaal kan ook digitaal organiseert. Hoe beter je dit doet, hoe meer tijd er overblijft voor patiënten die echt een arts moeten zien of spreken.”

Kwaliteit van zorg

Over de kwaliteit van de zorg op dit moment is een groot gedeelte van de zorgpatiënten erg tevreden, blijkt uit de enquête. Gemiddeld beoordelen ondervraagden de huidige zorg in Nederland met een 7,3. Een kleine meerderheid van de patiënten uit het Zorgpanel geeft de zorg een 8 of hoger, 11 procent beoordeelt de kwaliteit van de zorg op dit moment als onvoldoende.

94 procent van de patiënten stelt dat de zorg die zij de afgelopen twee jaar kregen meestal of altijd van goede kwaliteit was. 90 procent van de patiënten kon voor hun zorg de afgelopen twee jaar meestal of altijd makkelijk terecht.

Meer verbeteringen

Volgens de Patiëntenfederatie moet er, naast meer en beter gebruik maken van digitale mogelijkheden in de zorg en patiënten beter betrekken, nog veel meer verbeteren. In haar verkiezingsmanifest zet de federatie uiteen wat precies.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.