Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Philadelphia-cliënten springen bij in de ouderenzorg

Redacteur Zorgvisie en Skipr.
Huishoudelijke taken, familieontvangst, wandelen met een bewoner of samen knutselen. De cliënten van gehandicaptenzorgorganisatie Philadelphia zijn de nieuwe collega’s bij ouderenzorgorganisatie Zorgbalans. “Zij zijn de Haarlemmerolie in de zorg”, vertellen Marko van den Dool, locatiemanager bij Zorgbalans en Philadelphia-directeur Martijn van Lobenstein.
Een Philadelphia-collega met een bewoner van woonzorglocatie De Moerberg tijdens het openingsfeest
Foto: Zorgbalans

Voor mensen met een verstandelijke beperking

Registreren

1 REACTIE

  1. Een mooi initiatief voor zover het gaat over de mogelijkheid dat onze medemensen met een lvb zich verder kunnen ontwikkelen. Het is idioot dat hier nauwelijks aandacht voor is. Alleen wordt er ook gesuggereerd dat dit initiatief een bijdrage zou leveren aan het oplossen van het probleem van de tekorten in de ouderenzorg. Helaas zal dit niet het geval zijn. Er zullen waarschijnlijk zelfs MEER MENSEN nodig zijn. Het tekort in de ouderenzorg zit ‘m nu juist in het AANTAL MENSEN. Mijn bewering wordt in het artikel eigenlijk al onderschreven. Genoemd wordt de voorwaarde dat er wel hele goede begeleiding moet zijn. Dat betekent, zeker in het begin, veelal bijna een een-op-een-begeleiding. Maar ook later blijft begeleiding meestal noodzakelijk. Dus extra mensen nodig (nog afgezien van de veelal lagere arbeidsproductiviteit bij mensen met een lvb, wat ook meer mensen nodig maakt). Verder staat beschreven dat de niveau 1 medewerkers meer lucht krijgen. Dat is logisch omdat het type werk vaak op dezelfde tijdstippen plaatsvindt en niet verdeeld over de dag. Ontbijten doe je in de ochtend, lunchen in de middag en avondeten in de avond. Dit valt nooit gelijktijdig met hulp met wassen, aankleden en/of naar bed helpen voor de avondrust. Daarom doen verzorgenden vaak ook (een deel van) de taken die op deze tijdstippen voorkomen (en observeren en signaleren gelijktijdig, wat een belangrijk onderdeel van hun werk is). Wat je met meer medewerkers van lagere kwalificatieniveaus organiseert is inderdaad meer lucht, of gaten in het werk, waarin er geen activiteiten zijn. Het nadeel daarvan is dat het eigenlijk helemaal niet lekker werkt, al die gaten. Gewoon de hele dag lekker bezig zijn is doorgaans prettiger dan steeds een soort wachtpauze te hebben. Wachten maakt apathisch, kijk maar eens naar wachtenden in een wachtkamer. Dat geldt ook voor werkenden. Een bel van een cliënt kan dan al snel ervaren worden als storend. Wat ik dus is in dit artikel mis, zijn AANTALLEN. Om hoeveel medewerkers gaat het? En om hoeveel ging het? Welke concrete bijdrage heeft dit initiatief aan het oplossen van het tekort aan mensen in de zorg?
    Nogmaals, ik vind het een prachtig initiatief voor het zich verder kunnen ontwikkelen van mensen met lvb. Dat juich ik van harte toe. Ik zou willen dat de overheid gaat stimuleren dat het bedrijfsleven zich op deze manier gaat opstellen!! Ik ben alleen heel bang dat dit initiatief niet zal leiden tot passende zorg in de ouderenzorg.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.