Voor het eerst delen de Santeon-ziekenhuizen een gezamenlijk calamiteitenjaarverslag met de buitenwereld. Hiermee wil de ziekenhuisketen andere ziekenhuizen stimuleren om de transparantie te vergroten en te leren van calamiteiten. ‘Het is niet ethisch om onze kennis binnen de Santeon-grenzen te houden’, vertellen Santeon-directeur Pieter de Bey en werkgroepvoorzitter Carla Veldkamp.
In 2020 zijn er door de
Briljant initiatief van Santeon! Weer een stap dichterbij openheid en transparantie als gemeengoed. De nadruk op leren van elkaar biedt de voorwaardelijke veiligheid zodat zorgverleners (en bestuurders) open durven te communiceren met patiënten en diens familie over gemaakte fouten. En dat maakt dat alle betrokkenen het beter kunnen verwerken met als belangrijk neveneffect: de schade voor het zelfvertrouwen van de zorgverleners blijft beperkt en daarmee het werkplezier op peil. De meeste zorgverleners worden defensief met als gevolg meer onderzoeken en sommigen zijn ze zelfs niet meer in staat om dezelfde verrichting te doen. De angst voor herhaling van fouten is groot. Openheid heeft bovendien als gunstig neveneffect dat de kans op (tucht)klachten en claims aanzienlijker kleiner wordt; door de open communicatie wordt het leed van de patiënt erkend en is de kans dat het vertrouwen in de zorg in het algemeen en de betreffende zorgverlener in het bijzonder wordt hersteld. Openheid heelt meer dan u denkt. Stichting Openheid na Incidenten heeft als doel om openheid in de zorg te bevorderen en draagt dit initiatief een warm hart toe! De bestuursleden van de stichting geven lezingen en presentaties over openheid, zij doen dit om niet.