De Nederlandse gezondheidszorg heeft niet behoefte aan een nieuw zorgstelsel. Het zorgstelsel functioneert namelijk vrij goed. Dat legt Martien Bouwmans uit in de herziende tweede druk van zijn boek ‘Het zorgstelsel ontrafeld’. “Het heeft een breed verzekerd verzekerd basispakket, dat toegankelijk is voor iedereen. Bovendien is het gestoeld op het principe van solidariteit; de rijkeren betalen meer premie dan mensen met minder geld.”
Zorgstelsel werkt
“Koester wat je hebt”, zegt Bouwmans tegen partijen die van het zorgstelsel af willen, een nationaal zorgfonds of het oude ziekenfonds. “Het zorgstelsel werkt. De zorg is betaalbaar, toegankelijk en van goede kwaliteit. Willen we echt terug naar oude tijden, waarin mensen klaagden over hun ziekenfonds waar ze aan vast zaten? Nu is er keuzevrijheid. Als verzekerden niet tevreden zijn, stappen over naar een andere verzekeraar. Waarop baseren mensen toch het vertrouwen dat een semi-overheidsorgaan, zoals de Belastingdienst, de uitvoering van de Zorgverzekeringswet beter zal doen dan zorgverzekeraars?”
De herziene uitgave van het boek ‘Het zorgstelsel ontrafeld’ van Martien Bouwmans is begin september verschenen.
Ouderenzorg naar Zorgverzekeringswet
Maar het zorgstelsel heeft wel groot onderhoud nodig om de uitdagingen van de huidige tijd aan te gaan. Naast een betere organisatie van de eerstelijns gezondheidszorg, noemt Bouwmans de ouderenzorg. Hij pleit voor een sterke vereenvoudiging van de huidige situatie waarin de ouderenzorg is verdeeld over drie wettelijke regimes, die niet op elkaar zijn afgestemd. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) gaat over begeleiding aan huis. De Zorgverzekeringswet gaat over de wijkverpleging. En de Wet langdurige zorg over de verpleeghuiszorg.
Uitvoering gefragmenteerd
De ouderenzorg is in de uitvoering gefragmenteerd. “Dat merkt iedereen van wie de ouders te maken krijgen met de ouderenzorg. Ouderen krijgen allerlei mensen over de vloer, die van elkaar niet weten wat ze doen. Het is slecht gecoördineerd. Bovendien zitten er in de bekostiging financiële prikkels die gemeenten en zorgverzekeraars prikkelen om mensen zo snel mogelijk in de Wlz te krijgen.”
Vereenvoudiging ouderenzorg
Daarom is Bouwmans voorstander van een vereenvoudiging van de ouderenzorg. “Maak zorgverzekeraars en gemeenten verantwoordelijk voor de hele ouderenzorg. Hevel de ouderenzorg vanuit de Wlz over naar de Zvw. Maak zorgverzekeraars verantwoordelijk voor de zorg. En maak gemeenten verantwoordelijk voor wonen, want ze hebben nu toch al veel verantwoordelijkheid op het gebied van wonen.”
Langer thuis
“Als je wil dat ouderen langer thuis blijven wonen, dan heb je goed vervoer, trapliften, huishoudelijke hulp en dagbesteding nodig. Laat gemeenten en zorgverzekeraars samen optrekken. Als je wonen en zorg niet goed organiseert, dan is opname in het verpleeghuis onvermijdelijk.” Bouwmans vindt zich in goed gezelschap, want ook de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving is voorstander van overheveling van de ouderenzorg naar de Zvw.
Congres Samenwerken of concurreren
Op 30 november 2023 organiseert Zorgvisie het Executive seminar Samenwerken of concurreren – Het zorgstelsel in een breder perspectief. Sprekers zijn onder meer Jet Bussemaker (RVS), Jochen Miereau (hoogleraar), Wouter Bos (Menzis), Marco Varkevisser (hoogleraar), Ab Klink (oud-minister en adviseur) en Bart Broers (ACM).
beste mensen, In 2015 werd de jeugdzorg naar de gemeenten overgeheveld ondanks vele waarschuwingen o.a. van mij dat niet te doen omdat het een ramp zou worden. Het werd een catastrofe!! Een patiëntvriendelijk, democratisch gestuurd zorgstelsel dient op korte termijn ontwikkeld te worden. Een goed ontworpen regionaal systeem is daarbij een must!
Ik vermoed dat er voorbij gegaan wordt aan de essentie van concurrentie in de zvw, nl het feit dat door specialisatie zorgaanbieders alleen maar aan gaan aanbieden wat voor hen het meest economische rendabele is. Het integrale gedachtegoed is dan ver weg. Natuurlijk is het vanuit staatswege aantrekkelijk om alles in de zorgverzekeringswet te brengen. Er hoeft dan immers minder belasting betaald te worden. Echter, de burger betaald dan wel meer premie (plus risico opslag). Of de burger daar iets mee opschiet? Zorginhoudelijk kun je die vraag ook stellen als het effect is dat zorgaanbieders nog meer gaan specialiseren uit kostenoverweging. Nog meer shoppen voor de klant en nog meer risico dat bepaalde stukjes zorg niet geleverd kunnen worden, omdat dat niet rendabel blijkt te zijn. Ik pleit daarom voor het tegengestelde: breng alles weer in de wlz. Laat datgeen dat onverzekerbaar is niet over aan de concurrentie. Vertel de Nederlandse belastingbetaler het eerlijke verhaal en laat de werkelijke kosten zien van de keuzes die gemaakt worden.
Dit geluid hoor ik ook vaak bij de NZa. Ik weet het niet hoor. Een goed toetsmoment is dan om dit eerst eens goed te regelen voor de 2,6 mln ouderen, waarvan 838.000 80-plussers. De Wlz-ouderen (sector V&V), ongeveer 192.000, zijn om allerlei redenen wel 24-uurs zorgafhankelijk, met alles wat daarbij komt kijken.