Om ervoor te zorgen dat zorginstellingen niet te veel geld uitgeven aan papierwerk, auto's en managers, moet er een maximum worden ingesteld voor dit soort uitgaven. Die mening uitte PvdA-Kamerlid Otwin van Dijk dinsdag, vooruitlopend op het debat over de begroting van het ministerie van VWS later op de dag. Van Dijk wil met de norm bewerkstelligen dat zo veel mogelijk zorggeld daadwerkelijk aan zorg wordt besteed.
Volgens de politicus verschilt het per
Er zijn ruimschoots gegevens voor handen vanuit bijvoorbeeld Berenschot. Deze hebben een bovensectoraal beeld en kan prima gebruikt worden. Het is daarbij niet altijd zo dat de zorg hoog zit qua niet primair proces gebonden functies / kosten, wat ik dus (:) een veel (1) betere definitie vind
Nou inmiddels zijn al aardig richting Poetin aan het gaan om maar in de huidige tijd te blijven.En al dat gecontroleer, als het vooral OP PAPIER, kloppend is ja zo was het in de Oostbloklanden en nu bij ons.
weet de pvdA nu nog niet dat dit gebureaucritiseer er vooral is sinds het pervse DBC systeem ingevoerd is??
Graag zou ik willen weten wat de heer van Dijk allemaal onder de overhead rekent. Het is mij te gemakkelijk om te zeggen dat de Staatssecretaris dit percentage maar met de sector moet bepalen. Ook wordt ik er onpasselijk van om steeds Buurtzorg bij deze discussies te betrekken. Het organiseren van intramurale en extramurale zorg is dezelfde vergelijking als tussen appels en peren. Typisch weer een kamerlid dat graag wil scoren in de verkiezingstijd!
Is beetje de categorie ‘leuk’ en wat window dressing vanuit dhr. van Dijk. Buurtzorg-voorbeeld is aardig voor die werksoort maar wordt wel heel erg vaak als panacee gebruikt voor een heel veld (en daar gaat de geringe kennis ten onder vanuit gebrek aan realiteitszin). Overhead is een vloeibaar bergip en is procentueel op allerlei wijzen ‘op te leuken’ door andere definieringen te hanteren. Instituten als zorgkantoren (totaal overbodig), toetsings- en kwaliteitsinstituten die rgeles toetsen en niet de echte inhoud, daar valt nog heel veel ’te halen’. Ook lachten wij ooit om Oostblokachtige situaties, nu heeft men ons al jaren geleden links en rechts ingehaald om onze Kafkaiaanse inrichting van wet- en regelgeving. Elke decentralisatiestap brengt nu een wekelijks over elkaar heen buitelen van extra beheersmaatregelen, men wil dus eigenlijk niet decentraliseren en horizontale verantwoording (met vertrouwen) is zo al helemaal ver weg.
Er lijkt dus wel een andere opdracht te liggen dan dit soort pseudo nieuwe flinkheid…..
…prima idee (uiteraard bij zorgvuldige uitwerking).
Dit lijkt mij nu eens een erg goed idee. Er gaat vaak oncontroleerbaar veel naar overhead.
Het wordt straks nog erger dan in de oude Sovjetunie. Nog even en dan wordt ook door de overheid voorgeschreven hoeveel minuten per patiënt mag worden besteed aan allerlei onderdelen van de zorg.
Al weer enige tijd geleden werd onderzocht hoeveel procent door zorginstellingen werd besteed aan echte overhead. Bij de overheid lag het percentage veel hoger.
NB het is ook een definitiekwestie. De besparing op voor management toegespitste taken worden bij Buurtzorg door verpleegkundigen gedaan. Deze uren worden wellicht niet apart geregistreerd dan wel in eigen tijd gedaan. En dan wordt het natuurlijk ogenschijnlijk ‘goedkoop’ vwb de kosten voor management.
Wordt er ook gekeken naar onnodige kosten die verzekeraars maken of kosten die ziekenhuizen moeten maken omdat de verzekeraars allerlei lijstjes en verklaringen eisen?