Bijna een kwart van de respondenten
Rapport informatie
- Rapport naam:
- Consument kiest voor zorg op afstand
- Sector:
- Eerstelijn
- Soort:
- Trend
- Afkomst:
- Medicinfo
- Aantal pagina’s :
- 16
- Verschijningsdatum:
- 6 september 2019
- Link naar rapport:
- Consument kiest voor zorg op afstand
- Samenvatting:
Van de ruim duizend ondervraagden, zegt ongeveer 20 procent open te staan voor zorg op afstand. De belangrijkste redenen die hiervoor worden gegeven zijn de verkorting van reistijd en de laagdrempeligheid. Andere voordelen ziet men in de ruimere openingstijden en in de verlaging van de druk op de reguliere zorg.
Respondenten die niet open staan voor zorg op afstand geven aan dat dit komt door het gebrek aan persoonlijk contact, angst voor miscommunicatie en het ontbreken van lichamelijk onderzoek. Mensen zijn vooral geïnteresseerd in zorg op afstand wanneer ze er al eens gebruik van hebben gemaakt.
De onderzoekers onderscheidden vier doelgroepen die verschillen in interesse in digitale zorg. De groep die het meest open staan voor zorg op afstand zijn de gezonde actienemende twijfelaars. Zij zijn gezond, verwachten 24/7 service en willen zoveel mogelijk online regelen. Zorgbehoevende actienemers staan juist niet open voor zorg op afstand. Ze hebben een slechtere gezondheid en schakelen bij een klacht vaak en snel een zorgverlener in. Deze zorgbehoevenden gaan niet snel mee in nieuwe ontwikkelingen.