Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties8

Rekenkamer maakt gehakt van kwaliteitsbeleid

Zorgsectoren voldoen al dertien jaar lang niet aan de wettelijke eis om verantwoorde zorg systematisch te bewaken en te verbeteren. Dat is de harde conclusie die de Algemene Rekenkamer vandaag publiceert in een evaluatie van de Kwaliteitswet zorginstellingen. Volgens het rapport schiet ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) te kort in haar gefaseerde toezicht.
Rekenkamer maakt gehakt van kwaliteitsbeleid

Het ontbreekt in de zorg aan

Registreren

8 REACTIES

  1. Het is algemeen bekend dat het HKZ helemaal NIETS zegt over de kwaliteit van zorg en ondersteuning. Het zegt alleen iets over de systemen waarbinnen zorg en ondersteuning geleverd kunnen worden. Kwaliteit van zorg en ondersteuning vanuit cliënten-optiek is natuurlijk een “must”.

  2. Lees alle reacties
  3. HKZ steunt aanbeveling Rekenkamer voor onderzoek nut keurmerken gezondheidszorg
    Ook Stichting HKZ, autoriteit op het gebied van kwaliteitsbeoordeling voor de gezondheidszorg en welzijn, vindt het de hoogste tijd voor duidelijkheid over nut en noodzaak van kwaliteitsnormen en keurmerken in de gezondheidszorg. Hiermee stelt ze zich vierkant op achter de aanbevelingen in het rapport ‘Implementatie Kwaliteitswet Zorginstellingen’, dat de Algemene Rekenkamer donderdag heeft aangeboden aan de Tweede Kamer.
    Directeur Laurie Ickenroth van HKZ heeft al eerder gepleit voor een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen certificering en kwaliteit van zorg. “Wij willen graag meewerken aan een dergelijk onderzoek en zien de resultaten wat HKZ betreft met vertrouwen tegemoet”, aldus de directeur van HKZ. “De –inmiddels ruim 2400-organisaties met een HKZ-certificaat werken systematisch aan verbetering van hun kwaliteit, voeren regelmatig interne beoordelingen uit en laten jaarlijks hun kwaliteitssysteem door een externe onafhankelijke deskundige doorlichten. Daarbij wordt grondig bekeken of de organisatie aan de eisen voldoet, hoe het kwaliteitssysteem functioneert en of de noodzakelijke verbeteringen worden uitgevoerd.”
    De Algemene Rekenkamer is van mening, dat ‘certificering een waarborg kan zijn voor goede kwaliteitssystemen en daarmee voor betrouwbare en valide kwaliteitsinformatie’, zo stelt zij in haar rapportage aan de Tweede Kamer. “Bovendien kan de inspectie worden ontlast bij haar toezichtfunctie, als certificering wordt gestimuleerd.” De Rekenkamer concludeert op basis van haar onderzoek ook, dat onduidelijkheid is ontstaan bij zorgaanbieders over nut en noodzaak van certificering. “Deze onduidelijkheid is veroorzaakt door tegenstrijdige signalen die de overheid en zorgkantoren hierover hebben gegeven”, aldus de Rekenkamer. “Zorgkantoren stellen een certificaat vaak verplicht, terwijl de minister geregeld het nut van certificering openlijk in twijfel trekt.”
    Directeur Ickenroth van HKZ: “Juist aan die onduidelijkheid moet een eind worden gemaakt en dat kan alleen door een onafhankelijk, wetenschappelijk onderzoek. Wij zijn er klaar voor.”
    Voor nadere informatie:
    Stichting HKZ, Renée de Beer (communicatie),
    telefoon: 030 239 80 22 email:r.debeer@hkz.nl

  4. Als een huisarts een client adviseert verpleeghuis X en ik onderzoek via de kwaliteitskaart van kiesbeter.nl voor mijn client de kwaliteit van de zorg zie ik resultaten staan waarmee ik als verwijzer mij nog eens achter de oren krab. Een prosument onderzoekt het advies van de huisarts en onderzoekt via bv Kiesbeter.nl en een klassieke patient respecteert het advies van de huisarts en zit vervolgens met de gevolgen van het advies. Hoe brengt VWS kwaliteitskaarten van Kiesbeter.nl direct onder de klantenaandacht en daarmee patientenperspectief en participatie op een hoger plan?

  5. Eens met Chris.
    Laat kwaliteit ” meten ” door de Clienten.Intern krijg je altijd een vertekend beeld. De Client reageert te vaak op emoties. Laat de Client het op zijn/haar eigen wijze analyseren en dan pas een reactie geven.Intern wordt de Client te veel beinvloed !

  6. Valt kwaliteit wel uit te drukken in concreet meetbare indicatoren? Wat is kwaliteit?
    Ik sluit mij aan bij Chris Flim; vraag het vanuit de patiënt.
    Scheid daarnaast kwaliteit van patiëntenveiligheid (of stel dat als minimale kwaliteitseis). Dat laatste valt vele malen gemakkelijker te meten dan iets als ‘kwaliteit van zorg’

  7. graag zou ik het rapport ontvangen per post omreden ik als bestuurder van LOC Overijssel zeer betrokken ben.
    Mijn adres is B.Vrieling De Mag
    nolia 45 7701 Vs Dedemsvaart
    Als dit niet kan graag nadere in
    formatie waar ik het kan bestellen
    Bij voorbaat dank,
    Met vriendelijke groet,
    B.Vrieling

  8. Het is een valkuil om kwaliteitscriteria ‘inside out’ te ontwikkelen. Begin bij de kwalititeitscriteria zoals de cliënt die ervaart. ‘outside in’.
    Kwaliteitscriteria door clienten (vanuit de ‘vraag’) zijn wezenlijk anders dan de huidige criteria (vanuit het ‘aanbod’).
    Patient/Client centraal? Dan ook bij het opstellen van kwaliteitscriteria.
    Gebruik dit kritische signaal als een kans om een echte paradigmashift door te voeren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.