De gemeente Renkum biedt licht huishoudelijke hulp voortaan aan als voorliggende voorziening. Dit betekent dat alleen burgers die deze dienst niet uit eigen zak kunnen betalen nog een vergoeding krijgen uit het Wmo-budget.
Renkum is met dit beleid niet
Ik moest het ziekenhuis verlaten met een open wond, daar werd wondzorg voor gerekend à 341,oo euro per maand. Volgende keer blijf ik lekker liggen in het ziekenhuis, stuk goedkoper. Als je dan toch je hulp zelf moet betalen dan kan je het beste de zorgaanbieders ontwijken en zelf op zoek naar een witte hulp. Ten eerste komt die op jouw tijd en niet die van het zorgkantoor en ten tweede krijg je een gemotiveerde en geen bijstandsmoeder die MOET van de gemeente en daar dus helemaal geen zin in heeft. Gemeentes krijgen een hoop op hun bord van het rijk en sparen de WMO-gelden op voor de algemene middelen of voor een feestje van de VNG voor 1000 euro per persoon.
Wat Renkum doet is verboden bij wet! HbH is een onderdeel van WM en een collectieve inkomensgrens is bovendien niet toegestaan (uitspraak CvB)
Dat zeg ik toch WMO wet maatschappelijke onzin
De regie naar de client mensen die niet eens meer weten waar het over gaat wmo ciz pgb
Bureacratie ten top viert hoogtij
Terug naar de proffesionele zorgverleners die prima in kunnen schatten wat er nodig is
Gemeete zet het project maatwerk op d.w.z. er word gekeken naar je PGB uren waar je iemend voor inkoopt.Voor het MAATWERK project word de LEV groep ingeschakeld dit zijn vrijwilligers die dan bij jou de huishoudelijke werkzammheden komen doen, dus je eigen regie in het PGB woord keihard de nek omgedraaid omdat er bezuinigd moet worden. Er word door de gemeente wel vanaf dat de WMO bestaat drie keer van lokatie verhuisd en steeds duurder en moderner ook wat computers betreft waar zij niet mee om kunnen gaan want je moet nog steeds voor een piet luttige aanvraag een heel boekwerk invullen waardan weer verschillende personen zich over moeten buigen voor een goedkeuring. De papierwinkel en de uren vam de WMO medewerkers zijn nog duurder dan het genen wat je aanvraagd. De H.H. werd door het WMO per uur bruto betaad tegen € 16.70 De gemeente heeft nu een zorgaanbieder in de hand genomen deze krijgt € 21,50 per uur, wil je zelf gebruik blijven maken van je PGB dan zal de gemeente het uur loon van je huis houdelijke hulp omlaag brengen naar € 12,50 per uur bruto. Dus weer z`n regel om het PGB de nek om te draaien. Dan komen er van de vrijwilligers van de LEV groep de indicatie stellen voor het aantal uren hulp wat je nodig hebt, vroeger waren dat profesionele krachten van het CIZ.Nu kan kan dit blijkbaar door een rekkenvuller of wat het ook zij die die zich aan meld bij deze vrijwilligers groep.Als je kijkt hoeveel WMO lokatie`s er in heel nederland zijn en je teld daarbij op wat de kosten zijn van personeel, gebouwen, invetaris,computers,vergaderkosten om het uitbroeien van de volstrekt gekke regels om kosten te besparen bij gehandicapten en ouderen, om er zelf van in de pluch te gaan zitten dan is het WMO belijd de grootst financiele blunder die die slapers in den haag hebben kunnen bedenken, Wernemers bij de WMO moeten werken naar opdracht uit de gemeente, als er een wedhouder de WMO in zijn potufuile heeft en geen verstand heeft van de gehandicapte en oudere, maar zich weet om te praten door HANG JONGEN en er zomaar 30.000.00 € op los laat, wat na twee jaar word afgebroken de prullebak ingaat , kun je niet praten van deskundigen bij de gemeente, naar mijn mening een mooi baantje bij het WMO over de gehandicapten en de oudere, hulpbehoevende hun rug. Dus het geld wat voor deze groep bestemd is komt niet aan, maar word op ge soepeerd in de gemeente pot, wie controleed de uitgave van de gemeentelijke WMO. Zo kan ik nog eideloos doorgaan met wat ik meegemaakt heb tot op heden met het WMO, Als een cosulent al zelf zegd ( ja onze gemeente heeft op dit gebied geen goede naam maar wat kan ik er aan doen ) dat zegd al genoeg.
hier in het puntje van brabant stelllen de juffies vande gemeente zelf de indicatie
Dus …………….. veel gelul en niets krijgen
Hulp in de huishouding op basis van indicatie, fiscaal aftrekbaar maken, dan is het direct inkomensafhankelijk. Gemeeenten hebben er niets meer mee te stellen
Weet je waarom de huishoudelijke zorg ooit naar de awbz werd overgeheveld
JUIST om dit soort wantoestanden van gemeentes
Ze hebben geen verstand van zaken
Bezuinigen op de burgers om de juffies van het gemeentehuis bezig te houden
WMO is wet maatschappelijke onzin veel geleuter weinig productieve arbeid
Wie heeft dit verzonnen al het geld door het putje
Je moet het gewoon overlaten aan de proffesionals in de zorg
Weer zoveel miljard bezuinigd in tijden van crisis
Ja, Jan, er zijn veel gemeentes die het geld liever ergens anders aan uitgeven dan aan hun zieke en gehandicapte burgers en ouderen. Het wordt hoog tijd dat de budgetten geoormerkt worden. Er komen verkiezingen aan… dus kijk uit.
Trouwens de gemeente Renkum zit juridisch fout, want in de gemeentelijke voorwaarden voor het uitvoeren van de WMO wet zit deze handelswijze er niet in. Je moet eigenlijk iets bedenken om dat college, ieder persoonlijk, een flinke loer te laten draaien. Ho, ho dat is oproer kraaien. DAT MOET DAN MAAR.
In deze rubriek heb ik al jaren geleden gewaarschuwd dat het onderbrengen van de WMO bij gemeenten HARTSTIKKE FOUT IS. Van 2 mensen die dezelfde handicap hebben maar in verschillende gemeenten wonen kan de ene afgeknepen worden omdat de gemeente noodlijdend is en de andere gemeente rijk. Dan heb je nog de gemeentefriek (kloothommels noem ik die) die meent dat hij het zo en zo moet doen, zo zuinig mogelijk moet doen, om vooral ook op die manier aan zijn carriere te werken (dus over de ruggen van de gehandicapten; vandaar de term oetlul.
En dan nog dit. De gemeente heeft (als voorbeeld) 15 potjes. Voor groenvooziening, voor WMO, voor stadsonderhoud, voor sportvelden en clubs en nog een aantal. Het is voor een gemeenteambtenaar/supporter van de plaatselijke club eenvoudig om voostellen te doen om de pot van WMO maar geheel of voor een deel om te schudden in de pot van zijn geliefde club. U denkt dat ik dit alles verzin. Ik heb daar keiharde voorbeelden van VAN ALLE DRIE DE GESCHETSTE VOORBEELDEN, te weten: noodlijdende gemeente, klootzak van een ambtenaar en potjes verwisselen.
Trouwens dit land heeft demond vol over discriminatei: wat te denken van een rijke gemeente die een automatische rolstoel geeft en de andere gemeente een duwrolstoel aan een vrouw die haar man van 90 kg in een rolstoel heeft zitten.
DROMEN JULLIE MAAR LEKKER DOOR
sorry typefout en aanvulling:
….Door de aanbestedingen worden de prijzen die betaald worden aan de zorgorganisaties helemaal uitgemolken, zodat de huish. hulpen voor een zeer laag loon moeten werken.
In principe is er niet zoveel tegen om met een goed inkomen zelf je hulp te betalen. Dat doe je ook als je niet ziek bent en geen tijd/zin hebt om het zelf te doen.
Het is nu wel zo dat de eigen bijdrages zo zijn gestegen dat je inderdaad beter iemand “zwart” kunt nemen omdat de eigen bijdrage soms (bijna) het dubbele is van het zwarte uurloon. De gemeente mag nl. tot aan de draagkracht het bedrag dat ze zelf betaalt voor de huish.hulp in rekening brengen. Op die hulp zitten de overheadkosten van de organisatie (managers, kantoren enz.)Door de aanbedtedingen worden de prijzen helemaal uitgemolken, ze liggen nu tussen 16,50 en pakweg 25,– per uur voor de eenvoudige hulp. De draagkracht voor de cliënt is max. 15% van het verzamelinkomen boven ± 18.000 en 23.000 euro, afhankelijk van je situatie. Andere extra (zorg)kosten worden daarvan afgetrokken, dus er wordt niet eindeloos gestapeld. Iemand met een min. inkomen betaalt max. 5 ero/week voor zjn hulp.
Wanneer je een goed inkomen hebt, blijkt de eigen bijdrage die het CAK int, verschrikkelijk hoog( ik heb bedragen gehoord van > €25 per uur, zodat de hoge inkomens toch afhaken.Deze eigen bijdrage die geïnd wordt door het CAK gaat echter niet naar de gemeente, maar naar het rijk!Dus voor de gemeente zelf valt er geen “winst”te halen bij de hogere inkomens.De vraag is hoeveel rechtsongelijkheid er straks tussen burgers van verschillende gemeentes zal gaan komen en welke politieke partij dit oppikt.
Weer zo’n “a-sociale” CDA wethouder die vergeten is waarom de WMO werd ingevoerd. De gemeenten zouden het beter doen. Dat klopt wel als het gaat om de afbraak van het sociale stelsel! De WMO en de zorg maar ook de toekomstige overhevelingen naar de gemeenten zijn daar beslist niet in goede handen. Ik begrijp nu waarom het CDA zowel in de Tweede Kamer als de Eerste Kamer tegen de wetten Kan/Leijten heeft gestemd Met dit soort standpunten, opvattingen zal het nog wel slechter gaan met het CDA! Gelukkig maar!
Iedereen moet bezuinigen dus zoekt iedereen naar mogelijkheden om kosten af te wentelen op anderen. Gemeentes zijn helaas niet roomser dan de paus in deze.
In de praktijk zal het betekenen dat zwart werken toe zal nemen, want als de gemeente toch niet vergoed dan zo goedkoop mogelijk..
En straks de gemeente natuurlijk trots vertellen dat het beroep op huishoudelijke zorg met x% is gedaald dankzij het krachtig optreden van de gemeente…
Dit is de opmaat voor de inbreng van de Begeleiding in Groepsverband in de WMO.
Fijn he alles naar de gemeentes, daar wordt alles echt veel doorzichtiger voor de burger, gelijker en eenvoudiger van pfffff
Zo kan ik er wel meer besparingen van maken. Helaas voor Renkum is dit verboden dus gaat o.a. SP kamervragen stellen.
VNG zes jaar geleden al voor gewaarschuwd
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/gemeenten-hanteren-onterecht-inkomensgrens-wmo/speel/1/ HH boven modaal ondbetaalbaar ivm opeenstapeling eigen bijdrage’s! Bovendien verboden!