Amerikaans onderzoek bracht flinke belemmeringen bij het gebruik van ziekenhuis-epd's aan het licht. Zorgverleners kunnen er vaak niet mee overweg en gaan over op handgeschreven aantekeningen. Volgens CMIO Ronald Petru van het Radboudumc is dit vooral het gevolg van een gebrekkige organisatie.
Ziekenhuis-epd’s bevatten te veel informatie en
Collega Ronald Petru legt nogal snel en gemakkelijk de nadruk op de ingewikkeld ziekenhuisprocessen als oorzaak van problemen met ziekenhuisinformatiesystemen(ZIS-sen).Hij legt de nadruk meer op het veranderen van processen dan op het bij introductie gebruiksvriendelijk zijn van een (nieuw) ZIS. In een recent artikel in Fortune in de VS van twee onderzoeksjournalisten kwam naar voren hoe slecht ZIS bedrijfsprocessen in zorginstellingen ondersteunen. Interoperabiliteit met andere systemen binnen één ziekenhuis en tussen ZIS-sen onderling zijn nog steeds ondergeschoven kinderen. Klachten van gebruikers(ziekenhuismedewerkers) worden niet of nauwelijks gehoord door zwijgbepalingen in contracten(ook in Nederland). Daardoor verneemt niemand buiten het ziekenhuis welke problemen er spelen. Patiënten merken tijdens ziekenhuisbezoek wel de ongemakken die een nieuw ZIS met zich meebrengt/
Zie: http://fortune.com/longform/medical-records/ en
https://www.zorgictzorgen.nl/keiharde-kritiek-in-v-s-op-zorginformatiesystemen-ook-over-hier-gebruikte/