Patiënten moeten snel en eenvoudig toegang kunnen krijgen tot hun eigen medische gegevens. ‘Het liefst met één druk op de knop’, zo adviseert de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) in het advies ‘Patiënteninformatie, informatievoorziening rondom de patiënt’.
Patiënten missen volgens de RVZ informatie
Ja dat moet en ja dat kan al.
De oplossing van dit al lang spelend probleem bestaat al en werkt op een beveiligde wijze, die voldoet aan alle privacy wetgeving .
Ziekenhuizen zijn gemachtigd in de wet om e-ID kaarten te maken en te verstrekken aan patiënten. Hiermee krijgt de patiënt toegang tot zijn digitale kluis in het systeem TigrisTag. Dit is een Europees gepatenteerd systeem, waarbij alle door artsen geschreven en in TigrisTag gepubliceerde documenten veilig wordt opgeslagen. De patiënt bepaalt zelf met wie hij deze informatie wil delen. Of het nu gaat over bloeduitslagen, röntgenfoto’s, MRI-bestanden maakt niet uit. De patiënt in bezit van een fysiek document voorzien van een QR-code, kan de arts met behulp van een app toegang verschaffen tot zijn digitale up–to-date versie in TigrisTag
De bovengenoemde e-ID kaarten kunnen beveiligd worden tot op niveau STORK 4, waardoor ze ook de DigiD toegang vervangen en algemeen inzetbaar zijn. In een proces binnen TigrisTag wordt gewaarborgd dat artsen landelijk toegang kunnen krijgen bij spoedhulp en de patiënt ( met zijn app) weet welke arts welke documenten heeft opgevraagd.
Wim Kolenbrander, Obec Software