Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Samen beslissen kan alleen als een patiënt je begrijpt’

Redactie Qruxx
Om samen met de patiënt te bepalen wat de juiste zorg is, moet die persoon wel snappen waar het over gaat. Het Beatrixziekenhuis gaat daarom 900 folders vertalen van B2-leesniveau, dat maar 40 procent van de Nederlanders goed begrijpt, naar B1-leesniveau. "Samen beslissen kan alleen als een patiënt je begrijpt", vertelt communicatieadviseur Mira van Baalen-de Jongh van Rivas.

Hierdoor worden de folders voor 80 procent van de Nederlanders goed te begrijpen. “De teksten komen empathischer over. Ook Nederlanders die op een hoger taalniveau lezen vinden dit fijn”, legt Van Baalen-de Jongh uit.

Hertalen, noemt zij het. Woorden die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn, worden vervangen door makkelijkere varianten. Lange zinnen worden opgebroken in meerdere individuele zinnen en actief gemaakt in plaats van passief.

Extra inspanning

Elke alinea gaat over maar één onderwerp en medische taal wordt altijd verder uitgelegd in simpele bewoording. “Dat maakt allemaal dat het beter leesbaar is voor mensen die laaggeletterd zijn en bovendien prettig leesbaar voor iedereen” vertelt de communicatieadviseur. Zij geeft als tip de site ishetb1.nl, een website waarin wordt getoetst of een woord wel makkelijk te begrijpen is.

Van zorgmedewerkers vraagt goede communicatie ook een extra inspanning, vertelt Van Baalen-de Jongh. “De zorgverlener moet idealiter alert zijn op laaggeletterdheid. We vragen ook aan artsen en verpleegkundigen om signalen in de gaten te houden en goed te controleren of iemand het heeft begrepen, bijvoorbeeld door te vragen of iemand het in eigen woorden kan uitleggen. Samen beslissen kan alleen als een patiënt je begrijpt.”

Moeilijk te schrijven

Het omzetten van die teksten is niet zomaar gedaan. “Een tekst die makkelijk te lezen is, is moeilijk te schrijven”, benadrukt ze. Verder worden de teksten ook weer gecontroleerd door zorgmedewerkers voor een inhoudelijke check. Gemiddeld is iemand ongeveer drie uur bezig met een folder. Maar met 900 folders tikt dat wel aardig aan.

Het communicatieteam is gestart met onderwerpen waar nu veel voorlichting over gegeven wordt en waar veel interesse voor is. Zo word alle voorlichting herschreven over borstkanker en bijbehorende behandelingen en onderzoeken voor borstkankerzorg. “Daar is de impact enorm. Dat geldt ook voor interne geneeskunde, zoals diabetes. Daar is ook vaak een samenhang met laaggeletterdheid.”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.