Herdefiniëring van de positie van de cliënt
Aniek Fikken, directeur bij Ecare: “De overspannen zorgmarkt liegt er niet om. Er is verandering nodig en dat vraagt wat van ons allemaal. Mede daarom zaten we onlangs met zeven zorgbestuurders om tafel. We wisselden gedachten over de toekomst van onze zorg, over de ‘WOZO beweging’ en over hoe wij als ICT bedrijf daar een waardevolle bijdrage aan kunnen leveren.”
“De gedachte is dat we de positie van de cliënt moeten herdefiniëren. Op lange termijn zijn we burgers met een zorgbehoefte, die in een wijk wonen waar we
naar elkaar omkijken en waar we het gevoel van veiligheid kunnen waarborgen.
Dit vraagt om samenwerking en inzet van technologie.”
Samenwerking = samen aan iets werken
“Samenwerking betekent samen aan iets werken. Zo simpel als het klinkt, zo weerbarstig de praktijk. Er zijn veel muren gecreëerd en die moeten verdwijnen; het landschap wordt open. Als ICT bedrijf kunnen en zullen wij daar een belangrijke rol in vervullen, door samenwerking veel meer mogelijk te maken.”
“Samenwerken gaat gepaard met het uitwisselen van informatie en het delen van kennis. Met onze klanten lopen wij voorop wat betreft het opzetten van netwerkzorg en het ontwikkelen van oplossingen die informatie uitwisseling mogelijk maken binnen het netwerk.
Zo hebben we onder andere samen met zorgorganisaties de Wever en Thebe en het Zorgnetwerk Midden Brabant een informatie uitwisseling gerealiseerd tussen ons ECD PUUR. naar het PGO. En ook de verpleegkundige overdracht (eOverdracht) hebben we zo weten te integreren in PUUR. zodanig dat het echt ondersteunend is aan het werk van de zorgprofessional. We willen nu aan de slag met ANW zorg, hopelijk volgen andere leveranciers ons snel”.
“De juiste informatie op het juiste moment op de juiste plek; dat is het streven met elkaar. Dit komt niet alleen ten goede aan de kwaliteit van zorg, het bespaart de zorgprofessional ook dagelijks veel tijd. En tijd is precies wat nodig is om samenwerking de aandacht te geven die het nodig heeft om tot succes te komen.”
30% tijdswinst voor de zorgprofessional
“Gelukkig zijn er diverse manieren om meer tijd te creëren. Waar onze klanten nu al grote (tijds)winsten behalen, is door de inzet van spraaktechnologie. Dankzij het toepassen van deze technologie in ons ECD PUUR. is het voor zorgprofessionals mogelijk rapportages in te spreken in plaats van te typen. Bij zorgorganisaties Mijzo, Patyna en Buurtzorg zijn verpleegkundigen én verzorgenden er laaiend enthousiast over. Het bespaart niet alleen veel tijd (30% tijdswinst op het rapporteren), het draagt ook bij aan meer betrokkenheid van de cliënt, transparantie én het verbetert de kwaliteit van de rapportages. Tenslotte, heel belangrijk; mensen zijn niet langer meer bang dat ze typefouten maken. Het administratieve werk wordt eenvoudiger.”
“We ontwikkelen hier in razend tempo op door. Binnenkort weet PUUR. zelf met behulp van DataScience meetwaarden te filteren uit de rapportages en op de juiste plek in het dossier op te slaan. Dus geen aparte invoer van instrumenten meer en weer een stuk tijdswinst pakken.”
Leer van de buren
“Ik vind het interessant om over de muren van de sector heen te kijken. De VVT kan er baat bij hebben eens goed te kijken naar de gehandicaptenzorg. Daar zien we dat mensen met een beperking opnieuw onderdeel van onze buurt zijn geworden. De terreinen, je kunt dikwijls een vergelijking trekken met de verpleeghuizen, bestaan bijna niet meer. Het formele en informele netwerk werkt nauw samen om een persoon te ondersteunen waar nodig en technologie draagt al op grote mate bij aan de zelfstandigheid van deze personen.”
Aniek: “Bel de gehandicaptenzorgorganisatie op de hoek en ga eens op de koffie. Deel en leer van elkaar en laten we er samen voor gaan zorgen dat we nog beter gaan samenwerken. Want dat heeft de toekomst nodig.”