Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Schippers dwingt ziekenhuizen no-show aan te pakken

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Ziekenhuizen moeten meer doen tegen patiënten die niet komen opdagen. In eerste instantie laat ze dit aan de instellingen zelf over, maar als dat onvoldoende effect oplevert, overweegt zij wettelijke maatregelen te treffen.
Schippers dwingt ziekenhuizen no-show aan te pakken

Dit schrijft minister Schippers in haar

Registreren

4 REACTIES

  1. Kijkend naar mijn TandArts. Deze stuurt structureel 2 weken van te voren een Herinnering-afspraak, en dit werkte prima. Het is een kwestie van organiseren en daar moet een Minister zich niet mee moeten bemoeien. Zij kan zich beter bezig houden met de Kwaliteit van Zorg.

  2. Lees alle reacties
  3. Boetes lijken mij inderdaad niet de beste oplossing, of het moet inderdaad 2 kanten op gelden. Zelf je afspraak kunnen plannen op een voor jou geschikt tijdstip (bijv via portaal)in combinatie met herinneringen via email, SMS of IVR dat draagt zeker bij aan vermindering no-show. Ook melding vanuit ziekenhuis over wachttijden lijkt me wenselijk en zeer klantvriendelijk.

  4. MZ en Marc Baars dit zijn inderdaad goede en betere oplossingen dan een boete in rekening brengen. Er zijn veel bedrijven die een herinneringsoplossing aanbieden. Daarnaast dient een boetesysteem niet alleen voor de patiënten ingevoerd te worden maar ook voor de ziekenhuizen c.q. zorgaanbieders. Immers je hebt b.v. om 11.10 uur een afspraak op een polikliniek en je bent pas om 11.50 uur aan de beurt! Dit is geen vorm van afspraak is afspraak. Patiënten, of patiëntenverenigingen, moeten het ziekenhuis dan ook een boete in het vooruitzicht stellen.

  5. De beste optie is nog altijd patienten een herinnering sturen; bijvoorbeeld per SMS 24 uur vooraf aan de afspraak en 2 uur. Als laatste redmiddel kan dan alsnog de boete worden ingezet, overigens lijkt me dat niets iets dat vanuit de overheid geregeld moet worden. We willen toch deregulering?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.