De eerstelijns gezondheidszorg mag meer groeien dan 2,5 procent. Dat heeft minister Edith Schippers van VWS gezegd bij een planningsoverleg met de Tweede Kamer op 2 februari.
Uit een rapportage van de Nederlandse
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanUit een rapportage van de Nederlandse
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Mariella,ik ben het helemaal met jou eens. Je hoort het de patiënten ook vaak zeggen. Ze gaan naar de tweede lijn en ze zijn 5 min. binnen bij de specialist en kunnen het volgend jaar terug komen. Geen instructie van inhalatie medicatie.Bij de cardioloog 1xp.jaar de bloeddruk meten en kom volgend jaar terug.
Huisartsen zijn door een kunstmaitge overschrijding voor 300+ miljoen gekort. NZA onderzoek 2008.
Krijgen ze dat dan terug?
De 2,5% stijging moet door de verzekeraars in de gaten gehouden worden. Zij kopen de zorg ten slotte in voor hun klanten en hebben -heel bewust- die macht van de politiek gekregen. Dus: verzekeraars afrekenen op een kostenoverschrijding groter dan 2,5% en niet de ziekenhuizen of medisch specialisten. Die leveren gewoon de zorg voor hun patient. De wachtlijsten die dan (dus) zullen ontstaan zijn dan ook de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars die dat dan ook mogen uitleggen aan hun klanten. Opnieuw: dat hoeft het ziekenhuis/medisch specialist niet te doen.
Het praktijkvoorbeeld is heel goed gekozen. Met name waar de groei de komende jaren valt te verwachten, de chronische aandoeningen,is heel veel substitutie te bereiken met soms alleen iets meer diagnostsche aanvulling voor de eerste lijn.
Ik zie in de 1e lijn nog steeds mensen die voor bijv. schildkliercontrole in stabiele situatie , zowel in de 1e als ook in de 2e lijn onder controle blijven [dubbele controle dubbele kosten]omdat er geen adequate terugverwijzing plaatsvind tussen 1e en 2e lijn, en dit zeer slecht / tot helemaal niet gecommuniceerd wordt met de patient.
Tevens signaleer ik patienten met hoge bloeddruk en cardiale problemen die voor cardiale klachten de hoge bloeddruk 1x per jaar naar de crdioloog gaan, en niet meer bij de praktijkverpleegkundige komen voor bloeddrukcontrole tussentijds, zodat leefstijl verbetering en coaching hieromtrent tekort schiet. En er 1 jaar lang geen bloeddrukscreening is terwijl de NHG 4x p jr. adviseert.