Schoonmaakconcerns Asito, Vebego en ISS zijn alle drie geïnteresseerd in de Wmo-bedrijven van Meavita Nederland. Volgens de schoonmaakreuzen zijn de gedefuseerde werkmaatschappijen Thuiszorg Groningen, Meavita West, Sensire en Vitras/CMD zeer geschikte partijen om mee in zee te gaan.
Over twee weken zit Vebego-manager gezondheidszorg
ik heb een beetje het idee dat zowel de overheid als de gemeenten het belangrijkste punt in de hele discussie omtrent Meavita vergeten, namelijk de cliënten. Ik heb het nu niet zozeer alleen over huishouding maar over het geheel. De overheid wijst met het vingertje naar de gemeente en de gemeente wijst terug en wijst naar Meavita onder het mom eigen schuld dikke bult. Het kan wel eigen schuld dikke bult zijn maar waar blijven de cliënten in dit verhaal? Als ik nu hoor dat de gemeente Den Haag niet wil bijdragen aan de schuld van Meavita, prima, dan gaat het failliet en moet het worden overgenomen. Daar tegenover verkondigd Bussemaker echter dat Meavita te groot is om over te kunnen worden genomen door welke TZ instelling dan ook. En dan? Gewoon failliet laten gaan en klaar? En die 50.000 mensen dan die rekenen op verpleging en verzorging, die laten we maar gewoon doodgaan? Je kan wel vingertjes blijven wijzen maar uiteindelijk is het toch gewoon godgeklaagd. De cliënten moeten toch gewoon op zorg kunnen rekenen?
Schoonmaakbedrijven horen in de Thuiszorg niet. Er moet zo snel mogelijk worden schoongemaakt en speciale aandacht voor de cliënt is er dan niet bij.
Schoonmaakbedrijven horen in de Thuiszorg niet. Er moet zo snel mogelijk worden schoongemaakt en speciale aandacht voor de cliënt is er dan niet bij.
Ach , wat heet strategische goede zet….., is dat nu waar deze ontwikkeling op beoordeeld wordt…nee toch. De hele WMO pakt voor klanten en medewerkers verkeerd uit, dat lijken mij betere beoordelings criteria.De benodigde kennis en deskundigheid hadden zij niet ( lees sociale functie vervullen naar zorgvragers), maar de thuiszorginstellingen verlagen voor de schoonmaakbedrijven de salarissen van hun personeel en vervolgens nemen schoonmaakbedrijven de hele handel voor “weinig” ( lees personeel met een salaris net boven minimum ) over.
Dit hadden wij ongeveer 2 à 3 jaar geleden kunnen verwachten. Ik vind het een perfecte strategische zet van de schoonmaakconcerns. Gelukkig behoren deze drie genoemde schoonmaakconcerns tot de top 4 schoonmaakbedrijven in Nederland en ze hebben heel veel ervaring binnen de zorgsector. Maar ik vraag me af of hun ervaring voldoende is voor de WMO werkzaamheden en verwachtingen van de cliënten (eindgebruikers).
Ik hoop niet dat ieder schoonmaakbedrijf hiermee aan de slag gaat. De cliënt moet centraal staan en de kwaliteit van diensten heel hoog.