Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

SCP: ‘Verpleeghuisbewoners tevreden over kwaliteit zorg’

Veel bewoners van verpleeghuizen hebben behoefte aan meer persoonlijke aandacht en missen vaak een vertrouwensband met het verzorgend personeel. Over de kwaliteit van de verzorging zijn acht van de tien bewoners wél te spreken. Ze vinden bijvoorbeeld dat ze met respect behandeld worden ondanks dat die (lichamelijke) verzorging vaak nogal gehaast gebeurt.
Verpleeghuisanpjumuletanpjeroenjumelet
ANP Jeroen Jumelet

Uit een onderzoek van het Sociaal

Registreren

4 REACTIES

  1. @Gijs Ik ben het met je eens, zowel vanuit mijn rol als mantelzorger maar ook als zorgethicus. Autonomie ziet er in verpleeghuiszorg heel anders uit dan gemiddeld in de zorg. De afhankelijkheid van bewoners van de zorg is erg groot en veiligheid om naar waarheid te antwoorden is niet altijd gewaarborgd. Mijn moeder heeft haar tevredenheid altijd ‘naar wens’ ingevuld uit angst voor represailes als ze haar werkelijke mening zou geven. Een relationele benadering van zorg is bij uitstek een manier om ook wat te kunnen doen aan de signalen van het SCP.

  2. Lees alle reacties
  3. @Frank ik neem aan dat jij ook de CQ-index methode kent, daar werd de kwaliteit van zorg vanuit het patiënten perspectief in kaart gebracht. Er is nog steeds een significant verschil tussen wat de cliënt/bewoner en wat de familie invult. Het resultaat is in de loop der jaren alleen maar groter geworden en de familieleden roeren zich nu ook gelukkig meer zijn mondiger. Zolang de kennis en kunde niet bij de zelfsturende teams aanwezig is doordat Top down aangestuurd wordt zal er een groot het verschil blijven. Ga samenwerken met de cliëntenraden en geef de cliënt/bewoner maatwerk. Zet deze centraal en leidend in de zorg! Ik weet zeker dat enquêtes dan minder vaak plaatsvinden en het welzijn, welbehagen en de kwaliteit van zorg van de cliënt/bewoner écht met forse stappen beter wordt!

  4. @Gijs — Bij ‘klantvriendelijke enquête’ denk ik in dit opzicht aan een anonieme, dus dat deel van je reactie vind ik verwarrend. En het is maar de vraag wie je zou moeten vragen: de bewoners of hun familie. Als je de familie vraagt heb je kans dat zich allerlei schuldgevoelens gaan uiten in de antwoorden. Dus ik zou toch de bewoners vragen.

    Wel is daarbij essentieel dat de respondenten absolute anonimiteit hebben gehad. Zowel in de setting van de beantwoording van de vragen als bij de verwerking van de antwoorden. Of daar in dit onderzoek voor gezorgd is is me niet duidelijk, maar ik heb de eerste auteur daarnaar gevraagd. Als ik antwoord heb zal ik dat, mits hij me toestemming geeft, dat hier posten.

  5. Ja dit is een vaste uitkomst bij elke klantvriendelijks enquête onder bewoners. Vraag naar de enquête van de niet bewoners. Alleen vooral familieleden zijn objectief en vullen de ware feiten in en hopen daardoor dat de kwalitiet van zorg zal verbeteren. Bijt nooit de hand die je voedt!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.