Wachttijden
Wachtlijsten: in de ggz is minder verwarring, maar het duurt…
Sinds 1 september moeten zorginstellingen van de NZa de informatie over hun wachtlijsten accuraat en up-to-date op hun website hebben. Zorgvisie onderzoekt samen met vakblad GZ-psychologie in hoeverre instellingen aan die eis voldoen. Na een zoektocht bij de ziekenhuizen is nu de ggz aan de beurt.
Zoeken naar wachttijd ook doelloos bij Meander MC, Martini en Isala
De wachttijden voor dotteren? “Dat kan ik niet zeggen”, antwoordt een medewerker van Martini Ziekenhuis: “Dat is heel verschillend”. Kan een patiënt dus niet vergelijken en een ziekenhuis kiezen waar hij eventueel eerder aan de beurt is? “Helaas werkt het zo.” Isala: “Wachttijden zoeken gaat niet via onze website.”
‘Onze wachttijd? Dat kan twee, vier of zes weken zijn. Of tien weken langer. Dus geen idee’
Ondanks dat de NZa de regels voor transparantie van wachtlijsten voor zorgorganisaties heeft aangescherpt per 1 september, is deze informatie bij ziekenhuizen onvindbaar, incompleet, onduidelijk en niet actueel. Telefonische navraag bij de poliklinieken levert nog meer vraagtekens op.