De service aan cliënten bij uitvoering van de AWBZ verbetert door zorgverzekeraars. Dat concludeert Zorgverzekeraars Nederland (ZN) op basis van het NZa-rapport ‘Wie helpt de consument?’. In het onderzoek keek de NZa naar de rol van het zorgkantoor vóór aanvang van de zorg.
ZN vindt de conclusies van de
Het zorgkantoor weet in het huidige systeem pas van een zorgvraag als de indicatie is gesteld. De cliënt zelf is onvoldoende bekend met het zorgkantoor om daar zijn informatie te halen.
De cliënt : iemand die moet (dient te) worden geholpen.
De cliënten die Bijzondere Zorg behoeven moeten:
1- het bestaan, definitie, inhoud en mogelijkheden van AWBZ kennen om vervolgens te kun-nen beoordelen of zij er in aanmerking voor komen
3- het (laten) aanvragen (is een beroepstak appart)
4- Uitbesteden (erkende aanbidders waarvan contunuiteit voor min. 1 jaar geprognosticeerd )
5- Verantwoorden uitgaven.
AWBZ moet de cliënt gedefinieerd hebben als iemand die zich zelf helpt
Binnen AWBZ is er waarschijnlijk sprake van iemand met een Bijzondere Zorgbehoefte (die geholpen dient te worden)
Zoek je vermaak?- moet je deze mensen vooral belasten met de naleving als verantwoording van uitgaven…
Waar ging de discussie ook al weer over?
quote: “ZN vindt de conclusies van de NZa over de service van de zorgkantoren slecht onderbouwd en herkent zich hier niet in”. Nee, de gebouwen van de zorgeverzekeraars zijn wel in orde, waar het aan ontbreekt is aan zorg, handen aan het bed en geld om die zorg goed betaald te laten uitvoeren.Dat geld kun je maar een keer uitgeven! Raar hé? Natuurlijk zijn ze het niet eens met het NZa rapport,hand in eigen boezem steken is geen mode meer, allang niet meer…..