De SP wil met een initiatiefwet een einde maken aan het aanbesteden in de Wmo. Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten ‘is er niemand meer die in het nut van Europees aanbesteden in de Wmo gelooft.’
“De staatssecretaris van VWS staat zelf
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aan“De staatssecretaris van VWS staat zelf
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Gemeenten hoeven huishoudelijke hulp en andere sociaalmaatschappelijke diensten niet aan te besteden. Dat stelt Europees jurist Tim Robbe. Zij kunnen met lokale aanbieders de Wmo-diensten uitonderhandelen. Een nieuwe Nederlandse Aanbestedingswet dreigt de eisen veel zwaarder te maken dan het Europese Hof toestaat, aldus Robbe.
Door Carolien Stam – ‘Gemeenten zijn doorgeslagen in hun inkoopbeleid door te denken dat ze alle sociaalmaatschappelijke diensten moeten aanbesteden’, zegt Tim Robbe. Hij is Europees jurist en adviseur op het gebied van aanbestedingsbeleid. ‘Aanbesteden is niet nodig. Je kunt op basis van lokale voorwaarden – de basis voor de Wet maatschappelijke ondersteuning – met lokale zorg- en welzijnaanbieders onderhandelen over de aanpak van een vraag of probleem. Voordeel is ook dat je daar andere partijen, zoals de cliëntenraad in kunt betrekken.’
B-diensten
De Europese Commissie stelde in 2006 dat er ook een aanbestedingsplicht is voor de zogenoemde B-diensten, waaronder de sociaalmaatschappelijke diensten. Volgens Robbe zijn de gemeenten hun inkoopbeleid daarop gaan afstemmen. Ten onrechte, volgens Robbe, want uit jurisprudentie van het Europese Hof blijkt dat deze diensten alleen hoeven te worden aanbesteed als er een ‘duidelijk grensoverschrijdend belang’ is. Dat geldt voor de meeste zorg- en welzijnsdiensten niet, zegt Tim Robbe.
Laatste nieuws wijk-zorg.nl
Grensoverschrijdend
Huishoudelijke hulp hoeft niet te worden aanbesteed, zegt Robbe. ‘Gemeenten moeten de huishoudelijke hulp – en alle andere sociaalmaatschappelijke diensten – zodanig specificeren dat het lokale dienstverlening wordt. Dan is er hoe dan ook geen sprake van een grensoverschrijdend belang, zodat er geen aanbesteding nodig is.’ Die specifieke omstandigheden per gemeenten zijn niet lastig te duiden, volgens Robbe. ‘Alleen al de taaleis (Nederlands) en de Nederlandse kwaliteitswetgeving zijn ingewikkelde voorwaarden voor buitenlandse dienstenaanbieders.’
Omzeilen
Geeft Europese jurisprudentie de ruimte om de aanbestedingsplicht te omzeilen, er is wel een nieuwe Nederlandse Aanbestedingswet in de maak. Die wordt eind 2010 in de Eerste Kamer behandeld. De wet dreigt de aanbestedingseisen zodanig aan te trekken, dat gemeenten wél verplicht worden Europees aan te besteden. Robbe: ‘In de nieuwe Nederlandse wet wordt opgenomen dat als er meerdere aanbieders zijn, ook al is er geen grensoverschrijdend belang, er toch moet worden aanbesteed. Dat gaat verder dan de jurisprudentie van het Europese Hof. Dat mag ook, want elke lidstaat kan zelf zwaardere eisen stellen dan de Europese.’