Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties13

‘Staatssecretaris schuift pgb-zorg af naar verzekeraars’

Redacteur KinderopvangTotaal
De geraamde bezuiniging van 900 miljoen op het pgb-budget is door staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten van VWS bijgesteld naar 700 miljoen. Dat komt bijna overeen met de berekeningen van het Centraal Planbureau in september. Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten wil de staatssecretaris een regeling in het leven roepen waarbij zorgverzekeraars beslissen of er meer pgb-zorg nodig is.
‘Staatssecretaris schuift pgb-zorg af naar verzekeraars’

Een derde van de huidige groep

Registreren

13 REACTIES

  1. Ik ben van mening dat er te makkelijk gezegt is dat er gefrauderen de oorzaak is ,nu ik denk dat de gemeentes niet allemaal fatsoenlijk met pgb geld omgaat.huishoudelijke hulp zonder verzekering ,zonder reisgeld 11,43 per uur krijgt de hulp in zuidhorn.Wat als ze ziek is of bij mij van de trap valt,of invalide raakt??.Vrijbesteedbaar bedrag krijg je alleen als je geld over houd van geindidiseerde uren,dus minder hulp neemt,en dat krijg je van 2012 pas in 2013 vrijbesteedbaar bedrag.In zuidhorn heeft burgemeester swart ,,in naam der koningin het wets wijziging wmo ,wat al niet meer geld op de site zuidhorn gezet ingang 2012,zodat ze eigen bijdragen kunnen vragen,WIE IS FRAUDULEUS BEZIG.???.aLLES WAT JE ,,KAN KRIJGEN ,,krijg je niet.Wat doen ze met overig geld? frauderen?? huizen bouwen??Renske sp heeft een heldere blik op gerommel met pgb.Tevens mogen we blij zijn met PER saldo, lid worden is een juiste beslissing ze staan je met raad en daad bij.
    SALDO

  2. Lees alle reacties
  3. als ik het goed begrijp gaan de zorgverzekeraars bepalen!Nu tel uit je winst.Kan je weer als zorgvrager (criminele hebben het makkelijker daar wordt alles voor geregeld en zij hebben rechten!)bewijzen bewijzen met de billen bloot tot je er dood bij neer valt .en zo houden de gehandicapten de niet gehandicapten (nu ja gehandicapt op een ander vlak )aan hun boterham

  4. mensen die geen gebruik zullen maken van ZIN ipv PGB doen dit niet omdat zij genn ZIN willen, maar omdat die specifieke zorg niet geleverd kan worden.Wanneer worden ze zich bij de regering eens ervan bewust, dat dit op lange termijn echt handen vol geld gaat kosten aan alternatieven,die wel erg veel lijken op hetgeen nu stopgezet wordt, dus per saldo NUL opleverd en misschien zelfs meer kost.

  5. Mag ik als betaald mantelzorger uit een pgb nog wel voor mijn dochter zorgen of gaat de regering beslissen wat er met haar gaat gebeuren.ik lever 24 uur zorg voor verzorging en begeleiding.Na her indicatie is er al veel ingeleverd en als het aan de regering ligt wordt dit op nul gezet.Deze mensen kosten geld en leveren niks op voor de staat.
    Deze vorm van zorg is goedkoper dan ZIN.De regering is deze weg ingeslagen en zal koste wat kost dit beleid voort zetten.

  6. De contracteerplicht in de AWBZ is per 1 januari 2012 in de AWBZ vervallen. De AWBZ is een volksverzekering. Betekent dit dat er Europees aanbesteed had moeten worden? Kloppen de criteria met de eisen die volgens Europa gesteld mogen worden? Kunnen degenen die afgewezen worden op geen of verkeerde gronden een claim indienen?

  7. De voorgenomen decentralisatie van de functies begeleiding en kortdurend verblijf uit de AWBZ naar de WMO (gemeenten) kan allerlei grote gevolgen hebben voor groepen cliënten.
    Denk aan de vele cliënten waarbij persoonlijke verzorging en begeleiding individueel in de dagelijkse praktijk door elkaar heenlopen. Maar waarbij dat straks in twee verschillende wettelijke regelingen zit. Het ministerie van VWS heeft voor de praktische uitvoering van de zorg in die situatie nog steeds geen goede oplossing en zwijgt er over.
    En denk aan specifieke groepen cliënten waarvoor de vergoedingsregeling persoonlijke zorg (soort PGB oude stijl) is bedoeld. In de eerdere brief van 15 sept. jl. (pag. 5 en 6) had de Staatssecretaris van VWS het er nog over dat deze cliënten hun eigen plek verdienen in de AWBZ. En dat zij dit voor hen wettelijk wil verankeren. In de brief van 31 oktober wordt er wat betreft hun begeleiding weer vooral gesproken over de WMO.
    Als klap op de vuurpijl: het criterium van 10 uur om voor de vergoedingsregeling persoonlijke zorg in aanmerking te komen is volgens de brief in 2012 nog wel gebaseerd op functies persoonlijke verzorging, verpleging en begeleiding. Maar vanaf 2013 is hetzelfde criterium alleen gebaseerd op de functies persoonlijke verzorging en verpleging! Welke ratio zit daar nu achter?

  8. Ik lees hier ook iets heel nieuws. De regeling die in het leven zou worden geroepen is alleen voor (nieuwe) mensen die een indicatie aanvragen en die die in 2012 krijgen zonder een verblijfsindicatie. Dat wist ik nog niet. Dat sluit toch iedereen uit die in 2013 nog PGB heeft maar in 2014 naar ZIN moet. Weet iemand of dit klopt. Kunnen alleen nieuwe PGB houders een beroep doen op de (vooralsnog niet tot stand gekomen) nieuwe regeling?

  9. Zorg in Natura is toch ook geld?
    Het lijkt wel of deze staatsecretaris dit als een bezuiniging ziet. Inplaats van PGB krijgt men dan Zorg in Natura. Het is allang bewezen dat PGB goedkoper is dan ZIN. Ik zie die bekende drie apen: ik zie niets, ik hoor niets en ik kan niet praten.

  10. AANBOD van capaciteit in de langdurige zorg, en het slim regelen daarvan. Daar moeten we in deze tijd werk van maken. En budgethouders spelen daarin als ‘zorgregelaars’ nu al een heel nuttige rol. De Staatssecretaris van VWS en Zorgverzekeraars willen dat maar niet of nauwelijks zien.
    Budgethouders weten vaak deels een andere pool van zorgverleners aan te boren. En zij zijn erg gemotiveerd om zelf zorgverlening kosteneffectief en goedkoper te regelen. Nu deze regelaarrol extra bij de zorgkantoren, naturazorg instellingen en straks ook bij de gemeenten (functies begeleiding) komt zien we het al vroeg mis gaan. Zorgkantoren lukt het al nauwelijks om MKB zorgaanbieders en zelfstandigen in de zorg te contracteren (regelen) voor het alternatief naturazorg. En dan praten we nog niet over de grote groep van zorgverleners via een arbeidsovereenkomst met budgethouders. Vaak gaat het daarbij om kleine flexibele bijbanen, laagdrempelig en logistiek goed geregeld. Persoonlijke verzorging en Begeleiding individueel worden praktisch gecombineerd. Met elkaar betekenen de mensen met een bijbaan en verwanten bij budgethouders een onmisbare capaciteit in de zorgverlening. Via het budgetsysteem zit daar juist ook nog frisse flexibiliteit voor de toekomst van de langdurige zorg in. Als de bedoelde capaciteit door PGB-maatregelen gedeeltelijk wegvalt ontstaat nog meer schaarste aan zorgverleners. En zullen zo tarieven van professionele zorgverleners en van natura instellingen omhoog gaan, ook bij de verblijfszorg. Dan zijn we nog verder van huis. Ondanks de aangekondigde enorme financiële investering per jaar in extra zorgmedewerkers en in opleidingen in de langdurige zorg. Kortom, Staatssecretaris van VWS (en Minister van Financiën), zet het solide PGB juist meer in als één van de waardevolle instrumenten om het echte knelpunt te verlichten: het groeiende tekort aan zorgverleners in ons land.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.