Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Joep de Groot (CZ): ‘Steeds meer contracteren is niet de oplossing voor de ggz’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Het verkennend gesprek is wel een manier om het wachttijdenprobleem in de ggz op te lossen, zegt de bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar CZ.
steeds meer contracteren, geen oplossing voor ggz, verkennend gesprek
Beeld: VectorMine/stock.adobe.com

Alleen maar meer contracteren is niet

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    2 REACTIES

    1. De kop zal wel geen recht doen aan de inhoudelijke boodschap, maar wel opmerkelijk is dat in verschillende sectoren die onder de zorgverzekeringswet vallen, de zorgverzekeraars krampachtig het enige echte stuurinstrument dat ze hebben weg duwen. Het contracteren is immers het stuur waarmee je de doelstellingen bereikt. De boodschap kom nu toch een beetje over dat contracteren (op inhoud en kwaliteit) niet het voorliggende instrument is. In de wijkverpleging pleiten wij in iedere geval al jaren voor een verhoging van de contracteergraad; alleen door een kwalitatief goede contractering (ook op het proces) kom je tot betere resultaten in het veld. dat stond in ieder geval ook in het Hoofdlijnenakkoord en de afspraken zijn nagenoeg 1:1 gekopieerd naar het IZA. Het zou de zorgverzekeraars sieren en helpen in hun taakstelling om niet minder maar juist meer te contracteren.

    2. Lees alle reacties
    3. Hoe nobel ik dit allemaal ook vind , het gaat toch weer voornamelijk om de bekostigings systematiek. Wat is het vervolg van een “verkennend gesprek” en hoezo wordt dat bij voorkeur bij de eerste lijn over het hek gekieperd. Mijn ervaring is dat mensen met een psychiatrisch verleden vooral gebaat zijn bij een stabiel aanspreekpunt. Dat vereist van de behandelaar dossier kennis en terzake kundigheid. Een verkennend gesprek is in veel gevallen een doekje voor het bloeden en zelden de start van een doeltreffende behandeling. Digitale zorg is in de psychiatrie al helemaal een gruwel.
      er zit vrees ik niet veel anders op om toch meer zorg te contracteren. Dan kan in zo’n contract ook zeker de 24/7 dienst verlening worden opgenomen en gewaarborgd.
      met vriendelijke groet,
      jan Sluimers

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.