Een stelselwijziging in de langdurige zorg biedt de overheid meer mogelijkheden om te bezuinigen en zo de kostenstijging in de gezondheidszorg beheersbaar te houden.
Zelfredzaamheid
Dat stelt de technische werkgroep
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDat stelt de technische werkgroep
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Beste Carina,
Ik blijf me toch wat verbazen over het “hokjes” denken binnen BV Nederland. Past het niet in het éne hokje, dan maar naar het andere hokje. Waarom niet breder denken? Of je als burger nu door de Hond (via de belastingdienst) of door de kat (via de premies bij de zorgverzekeraar) gebeten wordt, betalen moet je als burger toch. Maak je bovendien meer instanties, dan creëer je meer bureaucratie en creëer je weer extra kosten.
Overhevelen naar de ZVW zorgt voor meer (ondoelmatige) verantwoording omdat er geen éénduidigheid van beleid en (verantwoordings) eisen bestaat. De enige doelmatigheid die in de ZVW geld, is een kostenbesparing (tariefsverlaging). Met de groeiende personeelstekorten is dit een contradictio in terminis aangezien we als zorgaanbieder alle zeilen moeten bijzetten om personeel te behouden en/of met het huidige personeelsbestand dezelfde zorg te kunnen blijven bieden.
Per saldo gaat BV Nederland (bij overheveling naar de ZVW) meer betalen en krijgt er minder voor terug. Bovendien gaat iedereen zich specialiseren op het “laaghangend fruit (lees: makkelijke zorg)” en creëer je weer andere problemen.
Het verleden leert bovendien dat alles naar de WMO schuiven toch ook niet echt een succesverhaal is en veel gemeentes nog steeds worstelen met de vorige opgelegde veranderingen.
Doelmatigheid waarover gesproken wordt kan m.i. daarom alleen behaald worden door eens serieus te kijken naar het geheel en de wijze waarop (en waarvoor) we als burger bereid zijn voor zorg te betalen. Het solidariteitsvraagstuk is hierbij belangrijk. Ik mis die discussie wel eens. Het is goed te spreken over prikkels etc, maar een belangrijk gegeven is dat dreigende personeelstekorten een grotere prikkel zullen zijn tot verdere doelmatigheid (je kunt je personeel immers maar 1x inzetten). Daar zijn geen stelselwijzigingen voor nodig.
Foutje?:’Tegelijkertijd neemt het personeelstekort hard toe. Van 55.000 fte in 2024 zal het tekort in 2023 zijn opgelopen naar 137.000 fte.’
Klopt, typefoutje, twee cijfers omgewisseld.. Dank voor je kritische blik.