Sinds kort is oud-zorgbestuurder Stephan Valk een van de twee ‘speciaal gezanten’ die korte metten moet maken met de administratieve lasten in de zorg. De vraag is of hij daar genoeg gereedschap voor heeft gekregen van de minister. "We zijn onafhankelijk. We hadden dit niet gedaan als we niet vrijuit zouden mogen praten en voorstellen kunnen indienen."
Samen met huisarts Toosje Valkenburg, die
Beter verwoord:
Vertrouwen vs. wantrouwen is inderdaad precies waar het om gaat hier. Dat kunnen we met zijn samen allen echt nog beter doen in de zorg.
Als er meer vertrouwen zou zijn zou er heel veel minder administratie in de zorg zijn en zou er veel meer tijd en geld in zorg zelf gestoken kunnen worden. Hoe mooi en nodig is dat?
Als voorbeeld noem ik machtigings- en aanvraagprocedures welke enorm tijdrovend en m.i. volstrekt zinloos zijn:
Als een arts ergens voor verwijst, zeker als dit naar een med spec is welke daarna een indicatie stelt conform vraagstelling van de verwijzer, dan is het vreemd als er dan b.v. nog allerlei (zeer moeilijk te verkrijgen) verslagen en BIG nummers van 1e lijns paramedici benodigd zijn om te onderschrijven/legitimeren wat 2 artsen (waarvan 1 med spec) reeds geconstateerd hebben.
Dat opvragen van BIG nummers en 1e lijns verslagen gebeurd nu echter letterlijk wel voordat med adv van zorgverzekeraars in de med spc revalidatiezorg een aanvraag ‘navolgbaar’ achten. Zelfs het ZIN schrijft (vreemd genoeg buiten haar bevoegdheden om) deze procedure als vrijblijvende handleiding in een standpunt van med spec revalidatie (van 27 juni 2023), waarna med adv en zorgverzekeraars dit vrijblijvende advies interpreteren als een verplichting en legitimatie van de eerder genoemde procedure. Bij niet opvolgen van deze zinloze procedure volgt nl een afwijzing.
Zou echt heel mooi zijn als dit soort op wantrouwen gebaseerde controles zouden stoppen. Voor alle betrokkenen.
Laten we daar samen voor gaan!
Vertrouwen vs. wantrouwen is inderdaad precies waar het om gaat hier.
Als er meer vertrouwen zou zijn zou er heel veel minder administratie in de zorg zijn en zou er veel meer tijd en geld in zorg zelf gestoken kunnen worden.
Dan heb ik het ook o.a. over allerlei machtigings- en aanvraagperikelen welke enorm tijdrovend en volstrekt zinloos zijn. Als een arts ergens voor verwijst, zeker als dit naar een andere arts (med spec) is welke daarna een indicatie stelt conform vraagstelling van de verwijzer, dan is het vreemd als er dan b.v. nog allerlei verslagen en BIG nummers van 1e lijns paramedici benodigd zijn om te onderschrijven/legitimeren van 2 artsen (waarvan 1 med spec) reeds geconstateerd hebben.
De verwijzer verwijst immers omdat zijn/haar professionele en deskundige mening was dat de 1e lijn de gevraagde zorg niet kan leveren en de med spec honoreert de verwijzing van verwijzer met een indicatiestelling voor 2e lijns zorg.
Dat opvragen van BIG nummers en 1e lijns verslagen gebeurd nu echter letterlijk wel voordat med adv van zorgverzekeraars een aanvraag ‘navolgbaar’ achten. Hier zijn zelfs al meerdere rechtszaken over gevoerd waaruit al blijkt dat dit volstrekte nonsens is, maar zelfs het ZIN schrijft (overigens buitenom haar bevoegdheden) deze procedure dan alsnog als vrijblijvende handleiding in een standpunt van med spec revalidatie (van 27 juni 2023), waarna med adv (vaak basisarts) en zorgverzekeraars dit vrijblijvende advies simpelweg hanteren als een verplichting (en legitimatie) van hun (reeds vele malen bewezen onrechtmatige) gedrag in dezen. Bij niet opvolgen van deze zinloze vrijblijvende handleiding volgt nl een afwijzing.
Wanneer stopt deze onzin nu eens echt? Het wordt voorlopig enkel maar steeds erger, ondanks alle mooie voornemens.