Het slimme incontinentiemateriaal Abena Nova is voorzien van sensoren die het verzadigingsniveau van het incontinentiemateriaal continu monitoren. Dit stelt medewerkers in staat om cliënten precies op het juiste moment te verschonen. Een innovatie die samen met de praktijk is ontwikkeld.
Onlangs werkte Abena mee aan een onderzoek in opdracht van het ministerie van VWS, waarbij de impact van het slimme incontinentiemateriaal Abena Nova onafhankelijk werd gemeten. Een interessante praktijkcase. Niet alleen vanwege de behaalde resultaten, maar ook vanwege de lessen over de implementatie en acceptatie van zorgvernieuwingen.
Samengevat de opvallendste resultaten
Onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau Significant rapporteerde de resultaten in een uitgebreid eindverslag. De opvallendste resultaten die leiden tot meer kwaliteit van zorg:
- 76% minder natte bedden
Gedurende de proef met het nieuwe incontinentiemateriaal nam het aantal gevallen van natte bedden met 76% af. - 30% minder verschoningen
Het gemiddelde aantal verschoningen ging van 3,5 omlaag naar 2,4 per cliënt per dag; een afname van 30%. - 20% kostenbesparing
Bij de 12 cliënten die deelnamen is een besparing van €46.000 (20%) op jaarbasis gerealiseerd. - 28% tijdwinst
Bij de deelnemende cliënten werd 28% tijdsbesparing op continentiezorg gemeten (1.609 uur). - Impact op cliënten
Niet meer het ongemak van een koud en nat bed. Ook rapporteerden zorgverleners minder schaamte en onrust bij cliënten. - Impact op medewerkers
Minder fysieke belasting en minder werk met het verschonen van kleding en beddengoed.
Bron: Eindverslag ‘Implementatie slim incontinentiemateriaal bij Evean Oostergouw’.
Het volledige rapport is te downloaden op zorg.abena.nl/nova-rapport
Implementatie van zorginnovaties: de top 3 learnings
Tijdens de implementatie van het slimme incontinentiemateriaal kwamen zowel voor Abena als voor de zorginstellingen waardevolle learnings naar boven over de implementatie van zorginnovaties. De top 3?
1. Werk bottom-up, niet top-down
Tijdens de proef mochten de teams op de afdelingen zelf bepalen of ze het slimme incontinentiemateriaal wilden gaan gebruiken, en zo ja: hoe lang en bij welke cliënten. Hierdoor was er commitment bij medewerkers. De implementatie van Abena Nova ging gepaard met een daadwerkelijke cultuurverandering binnen de organisatie.
Les: cultuurverandering begint op de werkvloer.
2. Maak gebruik van ervaringen buiten de eigen organisatie
Een bekend struikelblok voor zorgvernieuwingen is acceptatie door cliënten en zorgprofessionals, doordat men uit de comfortzone wordt gehaald. Ondersteun daarom medewerkers door gebruik te maken van ervaringen buiten de eigen organisatie. Bij de implementatie van Abena Nova krijgen medewerkers hulp van productspecialisten van Abena, maar ook worden er ervaringen gedeeld met andere organisaties die al ervaringen hebben met het slimme incontinentiemateriaal. Op deze manier worden valkuilen op het gebied van acceptatie omzeild.
Les: stel een implementatieteam samen waarvan ook professionals van buiten de organisatie deel uitmaken.
3. Denk vooraf al na over de besteding van de gewonnen tijd
Volgens het onderzoek leidde de implementatie van Abena Nova tot een afname van 28% in tijdsbesteding aan continentiezorg op de betreffende afdelingen. Dit is een reductie die uiteraard niet zonder meer als kostenbesparing te boeken valt; voor een team gaat het in plaats van tijdsbesparing primair om tijdsbesteding.
Les: denk vooraf al na over de besteding van gewonnen tijd, om te voorkomen dat deze ‘verdampt’.
Lees het volledige rapport
Wil je meer weten over de resultaten van Abena Nova in de praktijk? Download het volledige rapport hier: zorg.abena.nl/nova-rapport