Een verrassend groot aantal gemeenten gaat in 2015 op nagenoeg dezelfde manier door in plaats van echt te veranderen. Veel gemeenten spelen een soort AWBZ’tje, maar dan met een wijkteam in plaats van het CIZ. Dat zegt hoogleraar Jan Telgen op de site van vaktitel Zorg en Welzijn.
‘Met een beetje masseren, zuigen en
Volgens mij is Telgen niet hoogleraar bij de Universiteit Twente, maar hoogleraar in het dorp van Bartje.
‘De klanten vinden het prachtig’. Dat moet je niet willen natuurlijk.
Wat Telgen vergeet te vermelden is dat de transitie in een hoog tempo moet plaatsvinden. Dat gemeenten soms (of vaak zoals hij zegt) nog AWBZ’tje spelen is verre van ‘erg’. Deze gemeenten nemen de tijd om de transformatie voor te bereiden om op een later moment de veranderingen verantwoord door te voeren.
Jan is welkom voor een gratis college 🙂
Jan Telgen is van mening dat de gemeenten de kansen laten liggen en geen transformatie doorvoeren. Hij stapt dan wel erg makkelijk over alle veranderingen heen die wel plaatsvinden. Ik noem er een aantal. 1).Het moet namelijk echt anders omdat gemeenten helemaal niet streven naar een zachte landing. 2). Er vindt een ontschotting plaats.3). Indicaties worden dicht bij de klant gesteld. 4). Het vertrekpunt bij de indicatiestelling vormt wat de klant en zijn omgeving zelf kunnen.5). Het moet met veel minder geld.
Daarnaast moet je je afvragen of een radicale transformatie die alles overhoop gooit een doel dient. Veel klanten zullen daardoor tussen wal en schip vallen. Ik denk dat de stelling van Jan Telgen dat er te weinig getransformeerd wordt onjuist is. Intendeel; gemeenten zouden opgeroepen moeten worden om zichzelf te matigen en te streven naar een zachte landing in 2015.
Telgen schopt wel in de richting van gemeenten, maar geeft niet aan waarom deze werkwijze in deze fase slecht is.
De overgang is door deze werkwijze soepel en deze gemeenten kopen op deze manier tijd om te leren van de fouten van anderen.
Dat lijkt verstandig omdat de gemeenten van oa Telgen zelf geen duidelijke adviezen krijgen. Telgen legt wel uit wat de mogelijkheden zijn, maar blijft erg terughoudend wanneer je hem vraagt naar het beste inkoopmodel.
Op basis van oa zijn verhaal was mijn advies aan de gemeenten om alle opties open te houden.
Dat deden ze voor 1968 ook al onder de ABW, dus er is niets nieuws onder de zon.