Zorgaccent & Thuiszorg Noord West Twente voert een reorganisatie door om volgens de methode van Buurtzorg Nederland te gaan werken. Daarbij verliezen tachtig medewerkers bij de ondersteunende diensten en het management hun baan.
Aanleiding voor de reorganisatie is een
Te veel managers, te veel manager assistenten. Ze zitten overal, verpestendragen niet bij aan een goede arbeids- etos, lossen voornamenlijk problemen op die zonder hun aanwezigheid meestal ook niet ontstaan zouden zijn en kosten heel veel geld. Geld dat eigenlijk besteed moet worden aan mensen die daadwerkelijk wat kunnen. Moraal van het verhaal: laat de deskundigen zelf de verantwoording dragen, dat kunnen ze heel goed zelf.
Laat de aansturing van een team in handen van mensen die zelf hun sporen verdiend hebben in het werkveld dat ze gaan aansturen in plaats van vakinhoudelijk totaal onwetend met twee drie managercursussen en een hoop trucks om eigen incompetentie te verhullen.
Natuurlijk, er zijn ook goede managers, maar die zijn zeer, zeer zeldzaam.
Ingeschat, ik denk dat meer dan 80% van alle mensen met een managmentfunctie daar eigenlijk niet geschikt voor is en ik vrees dat ik dan aan de voorzichtige kan zit.
Buurtzorg doet clienten niet in zorg nemen die niet interessant zijn. Tevens mag Buurtzorg schijnbaar wel de maximale indicatieruimte benutten waardoor ze ook hh-taken kunnen doen en natuurlijk hiervoor door de client als zeer positief ervaren wordt! Oneerlijke concurrentie.
Even nog een reaktie op mietra. Buurtzorg zegt alleen maar hoog opgeleid personeel te hebben maar ik weet zeker dat er ook zv ers en niv. 3 werken hoor. Valse voorlichting ?
jammer dat de vacatures voor wijkverpleegkundigen nu pas de deur uit gaan terwijl er tijdsdruk wordt uitgeoefend om wijkgericht te gaan werken,het paard achter de wagen spannen.
We hebben ze juist bij het starten hard nodig.
Geweldig dat er in Twente nog een blik wijkverpleegkundigen kan worden opengetrokken. In grote delen van het land zijn deze beslist niet beschikbaar en moet er met lager gekwalificeerd personeel worden gewerkt, zoal Vig (niveau3).
Toch wel een opmerking over het ‘krenten uit de pap halen’. Ik ga er van uit dat TT wèl 24-uurs zorg levert en niet de nachtzorg in landelijke gebieden over laat aan reguliere thuiszorgorganisaties…
Nog even de volgende vraag voor mevrouw Harmelink.Waarom geen fatsoenlijk sociaal plan? waarom moeten werknemers tekenen voordat er een ledenvergadering op 14 maart heeft plaatsgevonden? waarom afstappen van het voormalige sociale gezicht van de TNWT????
Ik wil ook terugkomen op de uitspraak van Wilma.Ook ik werk voor Buurtzorg in Noordwijkerhout.1/3 van ons patientenbestand zijn dementerende zorgvragers.Voor 22 patienten ben ik casemanager dementie in de Duin-Bollenstreek.We starten,juist vanwege de complexiteit van zorg voor de dementerende zorgvragers 1 April met een apart PG team.Juist om deze zorgvragers zo optimaal mogelijke zorg te bieden in de thuissituatie met medewerkers die hier voor geschoold zijn en een warm hart hebben voor de dementerende ouderen
Lies, ik sluit me bij jou aan en ik vind het geweldig dat e.e.a. in `goed naoberschap`kan!Sinds oktober 2009 werk ik naar volle tevredenheid bij BZ Nederland, in de provincie Drenthe. Het team verleent specifiek zorg aan dementerenden en hun familie/mantelzorgers, zodat de dementerende zolang mogelijk veilig en naar tevredenheid in zijn/haar vertrouwde omgeving kan blijven wonen.
Mooi begin.
welke sector volgt?
Graag wil ik tegenspreken, dat Buurtzorg geen zorg zou leveren aan ouderen met dementie! Deze groep wordt expliciet genoemd bij de doelgroepen; er is een vakgroep, die voor deskundigheidsbevordering zorgt etc. Zelf ben ik als wijkverpleegkundige en casemanager dementie ongeveer de helft van mijn werktijd – met veel voldoening – actief in de (m.i. complexe) zorg voor deze groep en hun mantelzorgers.
Het lijkt allemaal geweldig, maar! 14 maart grote werknemersvergadering. Geen afspraken willen maken om sociaal met werknemers om te gaan. Als Buurtzorg de grote inspiratiebron is dan toch zeker niet als het gaat om management constructies waarbij managers zich via eigen bv laten inhuren (zie jaarrekening buurtzorg) Het lijkt mooier dan in de praktijk het geval is.
Ik als medewerker,maak geen onderscheid van interesante of demente mensen….Ik help iedereen die recht heeft op onze hulp!!!!!!
Ik als medewerker, maak geen onderscheid tussen interesant, of dementernd…. Ik help iedereen die recht heeft op onze goede zorg!!!!!!
ik sluit me aan bij Bert. Verder is het ook nog zo dat Buurtzorg alleen de “leuke” zorgen doet die interresant zijn voor een verpleegkundige maar de dementernde oudere die ook hulp nodig heeft laten ze lekker zitten voor de reguliere thuiszorg, en dus inderdaad alleen de duurdere uren worden geclaimd, wat denk je dat dat aan extra kosten geeft binnen de awbz.
Fantastisch en proficiat
De thuiszorg wordt betaald op basis van het aantal uren bij de client en niet op basis van het aantal managers. Als de Buurtzorgformule inhoud dat er ‘meer kontakturen met de client van wijkverpleegkundigen’ zijn. Dan betekent dat er meer en duurdere uren bij de AWBZ in rekening worden gebracht. De Buurtzorgformule is een enorme opsteker voor de herpositionering van de wijkverpleegkundige maar beslist niet de zaligmakende oplossing voor de problemen in de zorg.
Het is goed dat er nieuwe manieren gevonden worden (of oude manieren die nu weer opnieuw werken). Zolang er managers zijn gaat het gros achterover leunen, dus ik denk dat het niet verkeerd is om die laag er grotendeels tussenuit te halen.
(Zelf voormalig operationeel manager bij de thuiszorg)
Grote thuiszorgaanbieders kunnen leren van de deze turn around operatie van Thuiszorg Noord West Twente. Slimme inzet van ICT waardoor meer regie bij de client en meer kontakturen met client van wijkverpleegkundingen. Ver gaande beperking van de bureaucratie. Verdient navolging. Een symposium van de branche-organisatie?
Geweldig dat Buurtzorg zo goed werkt.. Wel jammer dat dan kennelijk de Vig 3 en iets lager gediplomeerden dan wellicht terugvallen op alpha-hulpwerk ofwel huishouden..
HUN talenten worden dan niet meer benut ?
In ieder geval wel goed dat al die overhead verdwijnt; geld dat dan beter besteed wordt aan de klant..
Danwel beter salaris voor deze medewerker OP de werkvloer..
En zo zijn we weer terug bij het begin, in 1980, toen de Verenigingen van Wijkverpleging van de gemeenten over moesten naar de AWBZ en samen met het door vrijwilligers gedragen Kruiswerk moest fuseren.
Het heeft het land miljarden euro’s gekost. Helaas zitten de managers die dat in 1980 hebben bedacht allemaal met een vet pensioen thuis.
Tja, indirect natuurlijk een Tsunami aan Thuiszorgmanagers die de kant van bv de gehandicaptenzorg opkomen. Het zorgt wel voor nog meer concurrentie onder ambitieuze hoger opgeleiden die manager willen worden. Maar goed, marktwerking en survival of the fittest kan geen kwaad.
Ik voorspel dat deze trend gaat landelijk doorzetten. Buurtzorg formule is het voorbeeld voor alle ‘loggere’ instanties met een teveel aan overhead en managers die vaak te ver van het bed staan en regelmatig andere belangen en ambities hebben dan de client zelf. Slimme zet van TT.