Wat vindt een patiënt belangrijk als hij of zij wordt behandeld in een ziekenhuis? In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA) ondervroeg adviesbureau Fleischman-Hillard ruim vijfhonderd ziekenhuispatiënten er achter te komen welke factoren de reputatie van een ziekenhuis bepalen.
De top-10:
De belangrijkste punten onbreken bij deze top 10. Dat is gewwon het probleem , maar ook de oplossing.
De patiënt moet deze kwaliteitsnormen zelf gaan realiseren en met een eigen kwaliteits keurmerk vanuit de patiënt die dit laten realiseren door slachtoffer patiëntenorganisaties en dit in samenwerking met de patiëntenorganisaties zoals we deze kennen en de beroepsgroep. Eigen kwaliteits kleurmerk bepaald ook de betrouwbaarheid van het keurmerk en niet deze beroepsgroep. Stichting Dimitri is momenteel bezig met een Kwaliteits keurmerk te ontwikkelen vanuit de belangen van de patiënt vanuit de ervaringen van slachtoffers en nabestaanden.
John Kleijn
Ik meen te ontdekken dat de titel onjuist is, en er eigenlijk gesproken moet worden over wat *potentiële* ziekenhuis patiënten belangrijk vinden.
Uit andere onderzoeken is namelijk gebleken dat vóóraf vooral medische deskundigheid en reputatie als criterium genoemd wordt, maar in de behandeling (dan ben je pas patiënt) dit aspect sterk daalt naar de onderste regionen van de top 10, en vooral bejegening, begrip/empathie en voorlichting hoog scoren.