Nieuwe bestuurders die vanaf 1 januari 2015 aan de slag gaan in de (semi)publieke sector, mogen niet meer dan een minister (178.000 bruto) gaan verdienen. Nu is het toegestane maximum nog 130 procent van dat loon. Voor zittende bestuurders met een inkomen boven de nieuwe norm, komt een overgangsregeling.
Een ruime meerderheid in de Tweede
Gingen de topinkomens maar naar het ministersalaris. Misleiding is hiertroef. De minister van list & bedrog heeft stelselmatig op twee punten de waarheid geweld aangedaan. Sinds de invoering van WNT op 1 januari 2013 heeft geen enkele nieuw aangestelde bestuurder meer kunnen graaien. Minister gebruikte echter bij voortduring voorbeelden van graaiers (= babyboomers) die onder de overgangsregeling lekker verder konden graaien om de zogenaamde urgentie voor een nieuwe WNT kracht bij te zetten. Ook heeft de minister bij voortduring het maximum inkomen als fatsoenlijk gehanteerd (is het ook). Echter dankzij de staffel gaat meer dan 80% van bestuurders in (semi-)publieke sector straks nog niet de helft van het ministersalaris ontvangen. Dat is dus lager dan ongeveer een derde van het personeel in bijvoorbeeld de zorg. Gaat dus wel degelijk grote maatschappelijke gevolgen hebben. Voor de happy reaguurder: ook jouw salaris gaat straks dus 30% omlaag om weer een normale verdeling van verantwoordelijkheid versus betaling te verkrijgen.
En voor wie denkt dat het meevalt, kijk maar eens naar de benoemingen bij kleinere instellingen (<25 M) het afgelopen jaar. Zonder uitzondering lichtgewicht managers. Van de Eerste Kamer, ooit chambre de reflexion, valt niets te verwachten. Kortom, wordt een feestje komende jaren in de (semi-)publieke sector dankzij ome Roon! En de oogst van twee ministerschappen Plasterk? PowNews en een ontwricht maatschappelijk middenveld.
Toppers, bij bestuurders, is dat nodig dan?
Geen acquisitie risico:
– De mark wordt verdeelt door de verzekeraars
– De gewenste regionale dekking
– Weinig aanbod van uitvoerende door beperking van de opleidingscapaciteit
Daarnaast
Geen inhoudelijk verantwoordelijkheid, het tuchtrecht geldt alleen voor de uitvoerende specialist.
Wat doet een bestuurder dan dat daar een topper voor nodig is die meer verdiend dan een minister?
Tja.
En nu maar hopen dat er ook toppers ZONDER topinkomens bereid zijn te komen buffelen in de ziekenhuizen…