Een meerderheid van de academische ziekenhuizen heeft de Lean Six Sigma-methode ingevoerd om de kosten te drukken. De resultaten verbeteren dan wel, maar dat gaat ten koste van het werkplezier en de beoogde verbetercultuur komt niet van de grond. ‘Dan is Lean alleen een goed instrument om gauw de tent op orde te krijgen’, zegt Relinde de Koeijer. Zij promoveerde onlangs op de toepassing ervan bij de facilitaire diensten van umc's.
De managementbenadering Lean Six Sigma, ontwikkeld
Wat jammer dat de essentie van de boodschap van Relinde zo fout weer wordt neergezet en benadrukt: “klopt Lean niet of gaat er iets mis in de toepassing van de methode?’ Funest voor vertrouwen. Het onderzoek dat De Koeijer uitvoerde, wijst op het laatste.”
En die essentie wordt nou net weer NIET aangehaald!
Lean is in essentie een filosofie en visie op werken en organiseren, namelijk gebaseerd op respect voor cliënten (in ziekenhuizen dus patiënten) en juist ook voor medewerkers.
Namelijk opdat zij maximaal hun vakmanschap in alle ruimte en vrijheid kunnen uitoefenen. De essentie van Lean is dat juist zij continu gefaciliteerd worden door ‘de organisatie’ om naar eigen inzicht verbeterstappen te zetten: dagelijks!
En reken maar dat je daar prettig van werkt! Kijk naar waar Lean wél succesvol wordt uitgevoerd: daar gebeurt dat en daar is de motivatie hoog, de werkdruk-beleving laag en is er sprake van continu verbeteren.
Daar waar dat niet zo is en wel over Lean wordt gesproken, worden alleen sommige Lean-instrumenten gehanteerd. En als dan efficiency leidend is, is dat vloeken in de Lean-kerk, want efficiency is bij Lean we degelijk een resultaat, maar nooit een doel. En als je dat omkeert, komt de medewerker klem.
Als leiding op die manier Lean-instrumenten hanteert en efficiency als doel stelt, is dat geperverteerd Lean, en missen ze de essentie.
Dus wordt wakker op echt Lean en vertroebel je blik niet door Lean-instrumenten binnen ziek leiderschap te hanteren.
Bij Lean, inderdaad afkomstig van Toyota, is de expliciete strategie het maximaal betrekken van medewerkers bij het verbeteren door het terugdringen van verspillingen. Dus zelf bedenken en zelf meewerken om je eigen werk makkelijker te maken Six Sigma is het Amerikaanse antwoord na de crisis van 1980 op Lean en is een projectmatige aanpak sterk gefocust op financiële resultaten. Lean Six Sigma bestaat dus niet omdat slechts uit marketing overwegingen in de VS het woord “Lean” aan Six Sigma is toegevoegd. We praten dus over twee systemen; Lean uit Japan en Six Sigma uit de VS met twee totaal andere benaderingen van de medewerkers en verschillende culturen. Welk systeem is nu eigenlijk onderzocht in het proefschrift? Die vraag had ik graag eens willen stellen bij de verdediging.
Wat een waardevol onderzoek en dito conclusies en aanbevelingen. Driewerf Chapeau!!!