‘Ouderen die nu in een instelling wonen, houden het recht op verblijf in een instelling, niemand komt op straat te staan’, reageert staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) vandaag op een enquête van brancheorganisatie ActiZ.
Uit de recente enquête van ActiZ
De regering onderwerp zorg onder aanvoering van staatsecretaris van Van Rijn zet alles op z’n kop van de kwetsbare ouder. Ouderen moet verhuizen naar de thuissituatie. Niet wordt op straat gezet!. Het zijn barre tijden voor ouderen. Deze mensen hebben de NL-staat opgebouwd. De PvdA als het breekijzer voor de VVD. Verzorgingshuizen sluiten om dat deze gedateerd zouden zijn. De laatste 10 jaren zijn tal van verzorgingshuizen herbouwd omdat de gang 50 centimeter te smal was. De dwaze geldverspilling in de zorg aangevoerd door de regering
In de AWBZ zorg zijn miljarden vergooid aan kapitaalskosten: Versnelde afschrijving, Afwaarderen boekwaarde. Verbouwen zonder meerwaarde. Nieuwbouw zonder noodzaak. Arbo eisen stellen á hoge kosten. Directeuren die op de werkvloer niets toevoegen en met >3 ton loon weglopen. Wat is er gaande in NL: Ouderen zijn er te veel? Ouderen moeten terug in de goot? Ouderen kosten te veel geld? De staatssecretaris Van Rijn neemt foute besluiten onder de noemer de wijkzuster centraal, zonder tijdschrijven. De gemeente initieert en betaald. Het is de nieuwe valkuil! Het kan beter en ook goedkoper!
Minder instellingen maar dan moet je niet tegelijkertijd de thuiszorg afbreken.
Dhr van Rijn ,waar is uw verantwoordingsgevoel voor de zorg of is dat een vies woord?
Wat mij betreft zeer zorgwekkend dat branche onvoldoende in staat is geweest om tijdig (plannen wonen en zorg scheiden zijn al jaren bekend) met goed gefundeerd ondernemingsplan te komen op basis waarvan minister kan inzien waar kansen liggen en waar fundamentele knelpunten. Er mist pro-activiteit vanuit bestuur om stakeholders constructief inzicht te verlenen en waar nodig om hulp te vragen. Niet om om ‘vijf voor twaalf’ te blokkeren en/of vanuit angst en (on) macht (mijn persoonlijke interpretatie) ‘ineens’ tot massale sluiting over te gaan. Anderzijds mis ik over het algemeen lef en ruggengraat vanuit stakeholders (financiers, toezichthouders en sommige brancheverenigingen) om door te vragen naar, en/of constructief support te geven bij het komen tot een valide en allesomvattend ondernemingsplan die de hele context van de herordening beslaat. Men gaat rigide over het ”eigen stuk” en wil de rest van de sores niet zien zo lijkt het. Zo werkt het niet in een systeem waarin je van elkaar afhankelijk bent. De impasse is er nog steeds en deze ten positieve doorbreken vanuit een win-win-win (burger, organisatie en stakeholder) is een heuse uitdaging! Alleen succesvolle transitie wanneer we in staat zijn tot maatschappelijke verantwoording nieuwe stijl vanuit de juiste verhouding tussen zorgondernemers en stakeholders.
ze gunnen nog geeneens een gedoogperiode, enorm stomme besluiten.
Van Rijn mag nog eens goed achter zijn oren krabben.
Weet hij hoe het stressgebeuren voor consequenties heeft voor zowel hem als de patienten?
Ik wens hem het beste, dat wordt onmogelijk realiseerbaar!
In de twee na laatste zin had ‘zorg’ moeten staan waar ‘maat’ staat.
Dat ouderen die nu in een instelling wonen terug zouden moeten naar een eigen woning moest er nog bij komen. Daar gaat het helemaal niet om. Waar het wel om gaat is dat de extramuralisatie op zijn best prematuur is. Zo niet ronduit onverantwoord als je ziet dat Zzp 3-ouderen volgens de Zzp-classificatie — opgesteld door de rijksoverheid zelf — ‘vooral ook intensieve verzorging’ en ‘wakende wacht, voortdurend in de nabijheid’ nodig hebben. En dan hebben we het nog niet over Zzp 4.
Daarbij moet zowel de (semi-)extramurale als de intramurale zorg in de eigen omgeving georganiseerd zijn — oude bomen moet je niet verplanten, zoals de zorgverleners maar al te goed weten.
Verder is het helemaal niet niet waar dat het kabinet ‘zorg dichtbij en zorg op maat’ realiseert. Het sluit gewoon de toegang tot verzorgingshuizen af voor niet-vermogende ouderen met Zzp 1-3 en de ‘beste’ 50% van Zzp 4, daarbij de gemeenten dwingende om die maat te organiseren. Maar dat is iets anders dan die zorg te realiseren. Zeker gezien de bijkomende WMO-bezuiniging.